0,00% Idag

2019-07-11 17:34:53

NEW YORK: FORTSATTA UPPGÅNGAR, SNAP STIGER, S&P 500 +0,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande börserna i New York fortsatte att stiga efter ett par timmars handel på torsdagen.

Vid 17.30-tiden var Dow Jones storbolagsindex upp 0,7 procent till 27.045, och tog sig därmed över 27.000 för första gången. Det bredare indexet S&P 500 steg 0,2 procent till 2.999, medan tekniktunga Nasdaq Composite avancerade 0,1 procent till 8.215.

Sektorsvis var det hälsovårdsbolag som gick bäst medan råvarusektorn backade mest.

Bland enskilda aktier steg Delta Air Lines 1,3 procent. Flygbolaget höjde i sin halvårsrapport prognosen för vinst per aktie under innevarande helår.

"Vårt tredje kvartal har börjat starkt med ett nytt intäktsrekord för en enskild dag den 7 juli. Vi förväntar oss nu en intäktstillväxt på 6-7 procent under helåret", sade ordförande Glen Hauenstein i en kommentar.

Snap, bolaget bakom den sociala medieplattformen Snapchat, steg 2,8 procent till 15:70 dollar efter att Bank of America Merrill Lynch höjt riktkursen till 17 från 12 dollar.

Franska senaten godkände på torsdagen ett skatteförslag på teknologiföretag, trots hot från USA:s sida om tullar på franska varor såsom vin och bilar om skatten blir av. Enligt USA riktar sig skatten "obefogat mot amerikanska bolag" och president Donald Trump har gett order om att inleda en undersökning av skatteplanen.

De teknikbolag som kan komma att drabbas av den franska teknikskatten, Apple, Alphabet, Facebook och Amazon, noterade måttliga uppgångar.

Räntan på den amerikanska tioåringen steg 2 punkter till 2,08 procent.

Graf: S&P 500-index

Bildkälla: Infront