0,00% Idag

2021-09-22 13:37:45

DIREKT POD: MÖRKGRÖN KLIMATOMSTÄLLNING PÅ VÄG ATT BLI KOLMÖRK?

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Europa stod mitt i en kraftig ekonomisk återhämtning från pandemin när vintern plötsligt nalkades och ett antal sammanfallande faktorer renderade i en energikris. Det var en energikris som många röster inom så väl näringslivet som energilobbyn gastat om i flera år.

Energimixen med allt större andel av grönt i blandningen var del av bekymret, och i den råvarubransch som alltid varit själva mittpunkten för geopolitisk konflikt skramlades med vapen som den här gången antagit gasform. Gaslarm hade nämligen hörts ljuda från hjärtat av Europa, i Tyskland, ända sedan en japansk tsunami utlöst en politisk lavin i kärnkraftsfrågan under 2011.

Men hur blev hela Europa försänkt i krisen, kommer det innebära att invånare och företag snart får uppleva blackouter - och vilken påverkansmakt får energikungen Vladimir Putin om den omstridda gasledningen Nord Stream 2 öppnar?

Det här är FollowTheMoney, en podcast om makt, storfinans och börsen av och med programledare Martin Nilsson och utrikesredaktör Joakim Rönning.

Podcasten finns tillgänglig på alla podcastplattformar, bland annat Spotify, Apple Podcaster och Acast.