+1,31% Idag

2019-02-22 18:00:48

BÖRSEN: FRÅNVARO AV NEGATIVA NYHETER LYFTE BANKER, OMXS30 +1,0%

STOCKHOLM (Direkt) Oron i banksektorn, som pressat Stockholmsbörsen under veckan, tycktes avta på fredagen då storbankerna med Swedbank i täten vände uppåt.

Dagens stora förlorare var strålknivstillverkaren Elekta som föll tungt efter sin kvartalsrapport.

Vid stängning hade OMXS30 stigit 1,0 procent till 1.589, vilket innebar att Stockholm för dagen var en av de starkare börserna i Europa. Aktier för 19,2 miljarder kronor bytte ägare på Stockholmsbörsen.

Swedbank toppade inom OMXS30 med en uppåtrekyl på 3,8 procent, efter kraftiga kursfall de två föregående dagarna orsakade av SVT:s avslöjanden om bankens roll i misstänkt penningtvätt i Baltikum. Även SEB och Nordea hämtade sig efter ett par tunga minusdagar och steg 2,3 respektive 1,1 procent.

SSAB:s A-aktie lyfte 1,2 procent och steg med dagens uppgång 7 procent under veckan. Boliden fortsatte upp för tredje dagen i rad, med stöd av prisuppgångar för gruvbolagets viktigaste metaller koppar och zink.

Sämre gick det för Elekta. Bolagets ebita-marginal för det gångna kvartalet var 15,2 procent, vilket var långt under snittestimatet på 19,5 procent. Carnegie skrev i sin rapportkommentar att många analytiker lär komma att sänka sina lönsamhetsestimat för Elekta, som stängde 13,5 procent lägre.

Hexatronic, leverantör inom fiberoptisk kabel och infrastrukturlösningar, har tecknat ett avtal värt en halv miljard kronor med brittiska Cityfibre. Aktien lyfte drygt 9 procent.

First North-listade Crunchfish, bland annat verksamt inom geststyrningsteknik, fortsatte att handlas intensivt och steg hela 24,6 procent. Den senaste månaden har bolaget skickat ut en lång rad pressmeddelanden, som fått aktien att rusa över 400 procent under februari. Senaste nyheten kom på torsdagsmorgonen, då Crunchfish uppgav att det fått förhandsbesked om ett patent för AR/VR-interaktion.

E-handelsbolaget Sportamore handlades ned 17 procent efter ett kvartal där rörelseresultatet krympte 23 procent till 8,8 miljoner kronor. Förhoppningarna om högre lönsamhet har skruvats ned under hösten inom hela e-handelssegmentet och när den synen sprider sig lär Sportamore pressas ytterligare, skrev SvD Börsplus i en kommentar där rådet var att sälja aktien.

Bettingbolaget Future Gaming skriver ned värdet på verksamheten Sverigekronan med drygt 10 miljoner kronor. Aktien svarade med att falla 16,5 procent.

Björn Borg var en rapportvinnare med en kursuppgång på 9 procent. Klädbolaget ökade vinsten i fjärde kvartalet och uppdaterade även sina finansiella mål, där omsättningen ska öka 5 procent per år med en rörelsemarginal på minst 10 procent.

Oriflames vd Magnus Brännström köpte på fredagen 4.000 aktier i bolaget för en total köpeskilling på drygt 0,7 miljoner kronor. Kosmetikabolaget stärktes drygt 4 procent.

Fingerprint Cards låg återigen högt upp på omsättningslistan, även om kursrörelsen var ovanligt måttlig med en uppgång på 1,1 procent. Biometribolaget lanserade på fredagen sin första optiska sensor, som kan placeras mellan batteriet och skärmen på en mobil.

Diagram: Stockholmsbörsen OMXS30 fredagen 22/2

Källa: Infront