0,00% Idag
-30,60% Sedan årsskifte

2022-05-13 08:40:49

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA FREDAGENS HANDEL PÅ PLUS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att gå mot en fredagsöppning på uppsidan enligt morgonens terminsnoteringar.

Vid 8:30-tiden indikerade terminshandeln ute på de ledande Europabörserna en start på plus. DAX-terminen för Frankfurtbörsen hade stigit 0,5 procent och Parisbörsens CAC 40 var upp 0,7 procent. Den svenska aktiemarknaden väntades enligt IG Markets förhandel öppna kring en uppgång på 0,7 procent.

I USA avslutade torsdagens börser en svängig handel på blandade nivåer. Dow Jones industriindex var ned 0,3 procent och Nasdaq kompositindex steg 0,1 procent. Breda S&P 500 backade 0,1 procent till 3.930, motsvarande en nedgång på 0,1 procent räknat från Stockholmsbörsens stängning. USA-räntorna vände upp i den sena handeln på torsdagen, och har fortsatt stiga något under fredagen.

Asienbörserna rörde sig uppåt på fredagen, Tokyobörsen steg 2,5 procent och Shanghaibörsen var upp 0,5 procent på morgonen svensk tid.

På råvarumarknaden har oljepriserna handlats upp dryga procenten på fredagen, Nordsjöoljan till lite under 109 dollar fatet.

Indexleverantören MSCI har genomfört sin halvårsvisa översyn av sina globala index och bland förändringarna hittas flera svenska aktier. I det största indexet MSCI Global Standard tas Holmen, Indutrade, Sobi och Volvo Cars in. Inga svenska aktier åker ut ur indexet.

På rapportfronten ökade konsultföretaget BTS sitt rörelseresultat på ebita-nivå till 56 miljoner kronor i det gångna kvartalet (42) och organisk tillväxt var 21 procent. BTS pekar på att utsikterna för 2022 är goda och upprepar sin bedömning om att resultatet 2022 blir bättre än 2021.

Verkstadsföretaget Bergman & Beving sammanfattar det brutna räkenskapsåret 2021/2022 som positivt med ökande omsättning, resultat och marginal för samtliga tre divisioner. En utdelning om 3:40 kronor per aktie föreslås (3:00).

Precise Biometrics hade en "stark" inledning på 2022 för båda produktsegmenten och bolaget fortsatte att växa med stabila, återkommande intäkter inom Digital Identity, enligt delårsrapporten. Ebitda-resultatet blev 4,0 miljoner kronor (0) i första kvartalet.

Från norskt håll kan noteras att Norwegian kommit med rapport, där kvartalets rörelseförlust blev 849 miljoner norska kronor. Flygbolaget noterar högre betalningsvillighet och ökade bokningar inför sommaren 2022.

På rekommendationsfronten har Handelsbanken Capital Markets höjt sin rekommendation för Balder till behåll från sälj på kort sikt. Banken har även skruvat upp sin rekommendation för fastighetsbolaget på lång sikt, till outperform.

Fredagens statistikagenda är relativt tunn. I USA publiceras Michiganindex i eftermiddag.

Bellpal, som utvecklar produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg, gör debut NGM Nordic SME på fredagen.