-1,59% Idag

2019-03-04 17:51:06

BÖRSEN: NORDEA PRESSADES INFÖR TV-GRANSKNING, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter en trevande start rörde sig Stockholmsbörsen på måndagen uppåt och stängde på ett tydligt plus.

Nordea bidrog dock under större delen av dagen till att hålla nere uppgången, då ett finländskt tv-program om penningtvätt kopplad till banken skapade nervositet.

Vid stängning hade OMXS30 stigit 0,5 procent till 1.588. Aktier för 17,3 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

Nordea var överlägset mest handlad i Stockholm med en dagsomsättning på hela 3,4 miljarder kronor. Finländska public service-bolaget YLE varslade på morgonen för ett kommande avslöjande om penningtvätt med koppling till banken.

När innehållet i programmet blev tillgängligt på eftermiddagen framkom att de misstänkta penningtvättsaffärerna, vid Nordeas avdelning för internationella affärer i Köpenhamn, omfattade cirka 700 miljoner euro. Summan var alltså lägre än den som figurerat kring Swedbank (40 miljarder kronor) och mångfalt mindre än i Danske Bank.

Nordea föll inledningsvis över 6 procent, men aktien hämtade sig under dagen och stängde ned 3,5 procent. Bland övriga storbanker backade SEB 0,6 procent, medan Handelsbanken sjönk marginellt och Swedbank steg 1,4 procent.

Starka sektorer för dagen var industri, teknik och energi. Flera verkstadsbolag, bland andra Volvo och Alfa Laval, noterade uppgångar på över 1 procent.

Boliden stärktes 0,8 procent till 254:10 kronor, med stöd av att Credit Suisse höjt riktkursen för aktien till 215 kronor från 180 kronor, med upprepad neutral rekommendation.

H&M har fått en sänkt riktkurs av Carnegie, tillsammans med en upprepad säljrekommendation. Aktien stängde ned 1,2 procent och var näst efter Nordea svagast inom OMXS30.

Sportboksleverantören Kambi var en av dagens stora förlorare. Aktien stängde 20 procent ned, sedan det blivit känt att bolagets brittiska storkund 888 köpt konkurrenten Bet Bright och därmed får tillgång till Bet Brights sportbokstjänst.

Kambis avtal med 888 löper ut 2021, enligt 888:s presstalesperson Bertie Berger. Han uppgav för Nyhetsbyrån Direkt att 888 har som ambition att ha en egen sportbok, och att operatören avser att använda Kambis lösning på "kort- och medellång sikt".

Kasinooperatören Global Gaming återhämtade en del av förra veckans tunga fall och steg 12,7 procent. Bolagets vd Joacim Möller anser att förra veckans kurskollaps, vållad av att dotterbolaget Elec Games stämts av Konsumentombudsmannen, är "en kraftig överreaktion".

First North-listade energibolaget Climeon rusade 38 procent. Fonden Breakthrough Energy Ventures (BEV), som har kopplingar till flera internationella näringslivskändisar, har investerat i finansieringsbolaget Baseload Capital, där Climeon äger närmare 16 procent.

Cortus Energy har fått klartecken av Höganäs kommun för en anläggningsinstallation och kan därmed starta drifttagningen. Aktien lyfte 39 procent.

Medicinteknikbolaget Integrum, som utvecklar system för skelettförankrade proteser, föll nära 25 procent. Förlusten i tredje kvartalet växte och styrelsen flaggar för att bolaget kan behöva nytt kapital.

Graf över OMXS30-index:

Källa: Infront