-0,49% Idag

2018-02-16 17:56:50

BÖRSEN: UPP FÖR TREDJE DAGEN, STARKT I FASTIGHET, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen steg på fredagen i storleksordningen 1 procent för tredje dagen i rad. Draghjälp kom från högre USA-börser dagen före och positiv USA-makrodata kring bostadsmarknaden. Flera svenska fastighetsbolag gick starkt med stöd från lägre marknadsräntor.

Storbolagsindexet OMXS30 ökade 0,9 procent till nivån 1.557. Aktier för 15,3 miljarder kronor bytte ägare på Stockholmsbörsen.

Flera mellanstora företag lämnade bokslut. Marknaden gillade rapporterna från värmepumpsbolaget Nibe och spelbolaget Cherry, men inte boksluten från bemanningsbolaget Poolia och bilprovningsföretaget Opus.

Inom OMXS30 steg Fingerprint 3,1 procent, Tele2 2,1 procent och Assa Abloy 1,9 procent. Den enda aktien i indexet som sjönk var Boliden som backade högst beskedliga 0,1 procent.

Saab slutade 1,0 procent lägre efter att varit ned klart mer än så. Försvarsbolaget redovisade ett rörelseresultat som var 20 procent under förväntningarna, enligt SME Direkt. Saabs bruttomarginal tyngdes av förändrad produktmix i affärsområdet Dynamics. Vd Håkan Buskhe tror sig dock kunna landa en ny stridsflygsorder på Gripen inom tolv månader.

Spelbolaget Cherry klättrade drygt 3 procent sedan bolaget redovisat en ökad nettoomsättning, om än med sjunkande organisk tillväxt. Pareto påpekade att förvärvade Comeon visar en tydlig och snabbare vändning än väntat.

Inom bettingrelaterat lyfte Net Ent och Evolution Gaming med 7,7 respektive 4,0 procent. DNB har höjt Evolution Gaming till köp och SEB ser fortsatt aktien som köpvärd.

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rapporterade ett oväntat starkt förvaltningsresultat och en något högre utdelning än förväntat. Aktien avancerade 1,6 procent. I sektorn steg Diös 4,4 procent efter att ha förbättrat sitt förvaltningsresultat och föreslagit en höjd utdelning.

Ett annat fastighetsbolag som lyfte var Hufvudstaden, med 3,2 procent, efter höjda rekommendationer från Nordea, DNB och Kepler.

Från rekommendationsfronten rapporterades att Hoist Finance har fått sänkt rekommendation från Carnegie till sälj. Hoist föll knappt 6 procent.

Inom gruvsektorn handlades Lundin Mining initialt upp, men aktien slutade 1,8 procent lägre. Rörelseresultatet var 7 procent högre än väntat i Inquirys prognossammanställning.

Nordea beräknar att nuvärdet av de totala besparingarna hänförliga till storbankens huvudkontorsflytt till Finland uppgår till cirka 0,9-1,2 miljarder euro. Det är något lägre än vad bolaget angav i december. Aktien var upp 0,4 procent i det optimistiska marknadsklimatet.

Värmeteknikbolaget Nibe var rapportvinnare och klättrade upp 3,5 procent. Bolagets största affärsområde, Climate Solutions, hjälpte koncernens rörelseresultat som var 3 procent över förväntan i SME Direkts analytikersammanställning. Även utdelningsförslaget var lite högre än konsensusprognosen.

Än bättre gick det för installationsbolaget Bravida efter ett bättre fjärde kvartal än väntat i Sverige. Koncernens rörelseresultat på 389 miljoner kronor var 5 procent över SME-konsensus. Aktien lyfte 17 procent.

Starkare bokslutssiffror lyfte även etikettsbolaget Nilörngruppen. Bemanningsbolaget Poolia och klädbolaget Odd Molly föll dock 22 respektive 10 procent efter sina bokslutsrapporter. Bilbesiktningsbolaget Opus tappade 4,3 procent efter ett lägre rörelseresultat än SME-prognosen.

Sajten Breakit skrev med hänvisning till en källa med insyn att Hexagons vd Ola Rollén har sålt hela sitt innehav i Fingerprint Cards. Enligt Breakit har Rollén förlorat runt 100 miljoner kronor på Fingerprintaffären. Vid insiderrättegången mot Ola Rollén i Oslo nyligen uppgav Ola Rollén att han fortfarande ägde cirka 5 miljoner aktier i biometribolaget, aktier som sedan dess alltså ska ha sålts.

Graf: OMXS30 fredagen den 16 februari

Källa: Infront