-0,49% Idag

2018-02-16 15:33:55

BÖRSEN: UPPGÅNGEN DÄMPADES UNDER EFTERMIDDAGEN, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen är på fredagen på väg mot sin tredje tydliga uppgångsdag i rad, med draghjälp från högre USA-börser dagen före och positiv USA-makrodata kring bostadsmarknaden. USA-terminerna och Europabörserna har dock försvagats en aning under eftermiddagen.

Flera svenska fastighetsbolag går starkt. Marknaden gillade även boksluten från värmepumpsbolaget Nibe och spelbolaget Cherry, men inte motsvarigheterna från försvarskoncernen Saab och bilprovningsföretaget Opus.

Vid 15-tiden noterades storbolagsindexet OMXS30 upp 0,4 procent till nivån 1.549. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 8,5 miljarder kronor.

Inom OMXS30 steg Fingerprint 3,3 procent samt Tele2 och Swedish Match med 1,7 procent. Bland de få förlorarna märktes Electrolux som sjönk 0,6 procent.

Försvarskoncernen Saab föll 5 procent efter att ha redovisat ett rörelseresultat som var 20 procent under förväntningarna, enligt SME Direkt. Bolagets bruttomarginal tyngdes av förändrad produktmix i affärsområdet Dynamics. Utdelningen höjdes mindre än väntat och prognoserna för 2018 var i underkant av analytikernas konsensusuppfattning.

Inom gruvsektorn stärktes Lundin Mining 1,5 procent efter att ha redovisat ett rörelseresultat som var 7 procent högre än väntat i Inquirys prognossammanställning.

Spelbolaget Cherry klättrade 1,6 procent sedan bolaget redovisat en ökad nettoomsättning, om än med sjunkande organisk tillväxt. Pareto påpekade att förvärvade Comeon visar en tydlig och snabbare vändning än väntat.

Inom bettingrelaterat lyfte Net Ent och Evolution Gaming med 7,6 respektive 3,2 procent. DNB har höjt Evolution Gaming till köp och SEB ser fortsatt aktien som köpvärd.

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rapporterade ett oväntat starkt förvaltningsresultat och en något högre utdelning än förväntat. Aktien avancerade 1,6 procent. I sektorn steg Diös 3,6 procent efter att ha förbättrat sitt förvaltningsresultat och föreslagit en höjd utdelning.

Ett annat fastighetsbolag som lyfte var Hufvudstaden, med 3,2 procent, efter höjda rekommendationer från Nordea, DNB och Kepler.

Nordea beräknar nu att nuvärdet av de totala besparingarna hänförliga till storbankens huvudkontorsflytt till Finland uppgår till cirka 0,9-1,2 miljarder euro. Det är något lägre än vad bolaget angav i december. Aktien var ned 0,1 procent.

Värmeteknikbolaget Nibe var rapportvinnare och klättrade 3,4 procent. Bolagets största affärsområde, Climate Solutions, hjälpte koncernens rörelseresultat som var 3 procent över SME-förväntan. Även utdelningsförslaget var lite högre än konsensusprognosen.

Än bättre gick det för installationsbolaget Bravida efter ett bättre fjärde kvartal än väntat i Sverige. Koncernens rörelseresultat på 389 miljoner kronor var 5 procent över SME-konsensus. Aktien lyfte 13 procent.

Starkare bokslutssiffror lyfte även etikettsbolaget Nilörngruppen. Bemanningsbolaget Poolia och klädbolaget Odd Molly föll dock 16 respektive 12 procent efter sina bokslutsrapporter. Bilbesiktningsbolaget Opus tappade 4 procent efter ett lägre rörelseresultat än SME-prognosen.

Graf: OMXS30 fredagen den 16 februari

Källa: Infront