+0,83% Idag

2018-11-29 08:42:43

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA UPP, ELEKTAS ORDERINGÅNG BESVIKELSE

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda torsdagen på plus i kölvattnet av gårdagens starka USA-utveckling, även om den efterföljande handeln i Asien har rört sig mer sidledes. Torsdagens nyhetsflöde innehåller även en uppseglande konflikt i Oasmias ägarled.

Elekta har släppt kvartalssiffror under förväntan nu på morgonen. Under dagen hålls ett antal kapitalmarknadsdagar bland annat med SKF och Tieto.

De ledande New York-börserna gick starkt under onsdagen efter Fed-chefen Jerome Powells tal då han sade att utsikterna för den amerikanska ekonomin är fortsatt solida och att räntan ligger "strax under" så kallat neutralt territorium. Uttalandet kommer mindre än två månader efter ett tal då Powell sade att "vi är antagligen en lång väg från neutral".

Dow Jones, S&P 500 och Nasdaq var alla upp med mellan 2,3 och 3,0 procent.

I Asien var handeln mera blandad. Tokyo steg för femte handelsdagen i rad medan börserna på det kinesiska fastlandet var ner på oro inför helgens möte mellan USA:s president Donald Trump and Kinas ledare Xi Jinping.

Dollarn tappade i samband med Fedchefens tal och har fortsatt försvagas något på torsdagsmorgonen. Oljan visar påå små rörelser.

Vid 8.35-tiden pekade terminerna för tyska DAX- och franska CAC 40-index 0,6-0,7 procent upp. IG:s förhandel indikerade en öppning för Stockholmsbörsens OMXS30-index med 0,7 procent upp.

Strålterapibolaget Elekta redovisar ett ebita-resultat på 601 miljoner kronor för sitt andra kvartal. Analytiker hade räknat med 612 miljoner, enligt Infront Data. Även orderingången, som bolaget beskriver som det mest negativa i delårsrapporten, var sämre än förhandstipsen.

I nyhetsflödet i övrigt:

* Gruvbolaget Lundin Mining levererade en ny treårsprognos som indikerade en höjning av den väntade koppar- och nickelproduktionen, men en sänkning av kommande zinkproduktion. Bolaget aviserade också ett aktieåterköpsprogram värt i storleksordningen 2,3 miljarder kronor.

* SKF investerar 150 miljoner kronor i automatisering av tillverkning, enligt ett besked inför torsdagens kapitalmarknadsdag där bolaget inte nämner något om finansiella mål eller utsikter.

SKF:s presschef Theo Kjellberg säger i en uppföljande kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att de finansiella målen, liksom utsikterna för det fjärde kvartalet, står fast, alltså utan förändringar. Inför kapitalmarknadsdagen har det förekommit spekulationer om att SKF skulle ändra de finansiella målen.

* Fastighetsbolaget Stendörrens oberoende budkommitté rekommenderar enhälligt aktieägarna att säga inte acceptera EQT Real Estates uppköpserbjudande.

* Oasmia har tecknat ett femårigt produktionsavtal med Baxter Biopharma för global kommersiell produktion av Apealea. Oasmia ska dessutom ha en extra bolagsstämma efter begäran av storägaren Per Arwidsson som "utan grund" hävdar rätt till teckningsoptioner, uppger bolaget. Arwidsson har inlett rättsliga åtgärder mot Oasmia och hävdar rätt till omkring 23,2 miljoner av de 25,8 miljoner teckningsoptioner som MGC Capital nyttjade för att teckna aktier.

Rekommendationer/riktkurser:

* Jefferies International sänker riktkursen för Swedish Match till 307 kronor från 400 kronor. Aktien stängde på drygt 360 kronor på onsdagen.

* Credit Suisse höjer riktkursen för Attendo till 105 kronor från 94 kronor. (gårdagens stängning 84:15)

Annonsteknikföretaget Adverty börjar på torsdagen handlas på NGM Nordic MTF. Teckningskursen i den nyligen gjorda nyemissionen var 7:50 kronor.

Ett urval av dagens makro:

- SCB: BNP 3 kv kl 9.30

- Tyskland: KPI (prel) november kl 14.00

- USA: privata inkomster och privatkonsumtion oktober, nyanmälda arbetslösa veckodata kl 14.30

- USA: kontrakterade husköp oktober kl 16.00

- USA: Fed-protokoll från FOMC-mötet 8/11 kl 20.00