+0,03% Idag

2019-07-11 16:36:47

NEW YORK: FÖRSIKTIGT UPPÅT, DELTA LYFTER, S&P 500 +0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande börserna i New York fortsatte att tuffa på uppåt på torsdagen efter Fed-chefen Jerome Powells tal på onsdagen.

Vid 16.30-tiden hade Dow Jones storbolagsindex stigit 0,4 procent till 26.968, och var strax efter öppning över 27.000 för första gången. Det bredare indexet S&P 500 var upp 0,1 procent till 2.996, medan tekniktunga Nasdaq Composite var oförändrat vid 8.200.

Sektorsvis var det kommunikationsbolag som gick bäst medan fastighetssektorn backade mest.

Bland enskilda aktier steg Delta Air Lines 1,7 procent. Flygbolaget höjde i sin halvårsrapport prognosen för vinst per aktie under innevarande helår.

"Vårt tredje kvartal har börjat starkt med ett nytt intäktsrekord för en enskild dag den 7 juli. Vi förväntar oss nu en intäktstillväxt på 6-7 procent under helåret", sade ordförande Glen Hauenstein i en kommentar.

Snap, bolaget bakom den sociala medieplattformen Snapchat, steg 2,3 procent till 15:65 dollar efter att Bank of America Merrill Lynch höjt riktkursen till 17 från 12 dollar.

Franska senaten godkände på torsdagen ett skatteförslag på teknologiföretag, trots hot från USA:s sida om tullar på franska varor såsom vin och bilar om skatten blir av. Enligt USA riktar sig skatten "obefogat mot amerikanska bolag" och president Donald Trump har gett order om att inleda en undersökning av skatteplanen.

De teknikbolag som kan komma att drabbas av den franska teknikskatten, Apple, Alphabet, Facebook och Amazon, noterade måttliga uppgångar.

Priset på olja fortsatte upp på torsdagseftermiddagen svensk tid, efter onsdagens kraftiga prisuppgång i spåren av oväntat låga amerikanska lagersiffror. Oljepriset fick även stöd av att oljeriggar i Mexikanska golfen evakuerats inför en storm.

Konsumentpriserna i USA steg 0,1 procent i juni, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad i fjol steg KPI med 1,6 procent, enligt siffror från den amerikanska statistikmyndigheten.

Analytiker hade räknat med att KPI skulle ha varit oförändrat jämfört med månaden före och ha stigit med 1,6 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Reuters snittprognos.

Räntan på den amerikanska tioåringen steg 2 punkter till 2,08 procent.

Graf: S&P 500-index

Bildkälla: Infront