+1,31% Idag

2019-04-23 17:48:13

BÖRSEN: GETINGE I TOPP EFTER RAPPORT, OMXS30 +0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde den första handelsdagen efter påskuppehållet på minus, men återhämtade sig successivt under dagens lopp med stöd av en amerikansk börsöppning på plus.

Getinge fick en rejäl skjuts uppåt efter sin kvartalsrapport, medan SSAB backade inför torsdagens resultat.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,1 procent till nivån 1.672,2. Aktier för knappt 19 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

Dagens börsvinnare bland storbolagen var Getinge, som steg med 6,4 procent efter att ha slagit förhandstipsen sett till såväl omsättning som resultat. Som mest var aktien upp drygt 12 procent. Orderingången ökade organiskt med 7,6 procent och besparingsåtgärder väntas börja ge effekt under andra halvåret.

Uppåt var det också för vitvaruhandlaren Electrolux sedan konkurrenten Whirlpool sent på måndagen redovisat ett bättre resultat än väntat och därefter klättrat i tisdagens USA-handel. Electrolux adderade 2,2 procent.

Även Essity avancerade, upp 1,7 procent. I sektorn redovisade både Kimberly-Clark och Procter & Gamble bättre resultat än väntat. Essitys kvartalsrapport släpps på torsdagen.

Bland förlorarna för dagen märktes SSAB som tappade 3,1 procent. Sektorkollegorna på kontinenten visade liknande utveckling.

Även gruvbolagen gick generellt sämre än marknaden i övrigt. Guldgrävaren Semafo föll 5 procent sedan guldpriset backat till en ny årslägstanivå och Lundin Mining tappade drygt 2 procent mot bakgrund av lägre basmetallpriser. Mot trenden gick Boliden, som steg 0,7 procent.

I råvarusektorn steg oljebolagen brant sedan oljepriserna under helgen avancerat efter att president Donald Trump på söndagskvällen meddelat att USA inte kommer att förlänga undantagen för de åtta länder som tillåtits köpa olja från Iran trots pågående sanktioner.

Lundin Petroleum steg nästan 6 procent medan Enquest ökade över 9 procent. Tethys Oil, som fått ett köpråd från Börsveckan, var 8,5 procent upp och för Maha Energy blev uppgången 7,6 procent.

AAK, tillverkare av vegetabiliska fetter, levererade en rörelsevinst marginellt över förväntan. Aktien var 4,4 procent upp.

Nobina steg drygt 7 procent sedan Kepler Cheuvreux inlett bevakning av bussbolaget med en köprekommendation.

Medicinteknikföretaget Vitrolifes omsättning och resultat nådde inte riktigt snittförväntningarna, som dock bestod av blott två estimat. Aktien föll knappt 9 procent, men uppgången från årsskiftet är fortfarande drygt 35 procent.

Nordea Markets har inlett ordinarie bevakning av Magnolia Bostad med rekommendationen köp. Hyresbostadsutvecklaren stärktes 5,7 procent.

IT-konsulten Knowit rider på digitaliseringstrenden och dessutom finns det chans till uppköp, anser Dagens Industri som ger aktien en köprekommendation. Aktien steg drygt 3 procent.

Mertiva och Garo steg 5 procent 6,7 procent och Moberg Pharma ökade 3,5 procent efter köpråd i det nya numret av Börsveckan.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 23 april

Källa: Infront