0,00% Idag

2021-06-08 08:34:28

BÖRSEN: MINDRE RÖRELSER ATT VÄNTA I ÖPPNINGSHANDELN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas som helhet inleda tisdagens handel med mindre förändringar.

Rörelserna på Asienbörserna var överlag negativa på tisdagsmorgonen.

USA-börserna handlades nedåt på måndagen, om än med små indexrörelser. Läkemedelsbolaget Biogen rusade efter ett positivt FDA-besked för sitt Alzheimers-läkemedel. Från Stockholmsbörsens stängning fram till USA-börsernas stängning steg S&P 500 index med 0,2 procent.

Vid klockan 8.30 visade terminerna för de ledande Europabörserna på små rörelser, med dragning nedåt. Noteringen för Paris- och Frankfurtbörsen var i stort sett oförändrade till ned 0,1 procent. Förhandeln i Stockholm hos IG visade på en nedgång med 0,1 procent.

Måndagskvällens stora händelse var det villkorade FDA-godkännandet för Biogens Alzheimersläkemedel Aduhelm (aducanumab). DNB bedömer dock att svenska Bioarctic har ett bättre läkemedel än Biogen i sitt Lecanemab, för närvarande i fas 3-studier. Enligt Bioarctics vd Gunilla Osswald har sannolikheten för att även de får ett godkännande ökat.

3.000 arbetare vid Volvos lastbilsfabrik i Virginia i USA återupptog på måndagen sin strejk efter att fackförbundet United Auto Workers, UAW, röstat nej till det nya avtalsförslaget.

Terveystalo Healthcare lägger ett budpliktserbjudande på Feelgood om 5:70 kronor per aktie. Den oberoende budkommittén i styrelsen för Feelgood rekommenderar budet.

Lucara Diamond har utvunnit en diamant på 470 carat av kvaliteten top white från den helägda Karowegruvan.

Africa Energy utvärderar tillsammans med dess samriskbolag ett produktionssystem vid Paddavissie Fairway-området.

Nordea Markets höjer riktkursen för Nobina till 90 kronor från 85 kronor med en bibehållen köprekommendation.

Samma bank har höjt riktkursen för SBB med två kronor till 42 kronor efter köpet av drygt 20 procent av aktierna i JM.

På måndagskvällen fastställdes kursen i teknikbolaget Mantex riktade emission. Teckningskursen i emissionen blev 7:41 kronor per unit, motsvarande 2:47 kronor per aktie. Bolaget tillförs cirka 25 miljoner kronor före transaktionskostnader.

På samma tema har Effnetplattformen beslutat att genomföra en företrädesemission om cirka 25 miljoner kronor. Emissionslikiden avses användas till investeringar utanför bolagets kärnverksamhet.

Sleep Cycle gör debut på Stockholmsbörsen till kurs 70 kronor per aktie på tisdagen.