+0,54% Idag

2015-12-03 10:52:55

BÖRSEN: VÄNDER UPP I VÄNTAN PÅ ECB OCH FED, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Efter en öppning på minus följde Stockholmsbörsen övriga Europahandeln upp på positiv mark. Torsdagens huvudnummer väntas under eftermiddagen i form av ECB:s räntebesked och även svaret på frågan om centralbanken ska utvidga/förlänga sina program för tillgångsköp. Något senare håller Fed-chefen Janet Yellen tal.

OMXS30 var vid 10.45-tiden upp 0,3 procent till nivån 1.538, med aktier för drygt 4 miljarder kronor omsatta på Stockholmsbörsen.

Bland vinnarna inom OMXS30 märktes Ericsson, Getinge, och Assa Abloy som alla steg drygt 1 procent vardera.

Sämst var Volvo med en nedgång på 2,4 procent efter beskedet att marknadens orderingång på tunga lastbilar i Nordamerika landat på 16.600 enheter i november.

"Den signifikanta missen i ordersiffran för november jämfört med våra och ACT:s förväntningar innebär att marknadsprognoserna för både 2015 och 2016 troligen kommer att revideras ned ytterligare", skriver Morgan Stanley i en kommentar.

Basmetallmarknaden visade på nedgångar. Kopparpriset fortsatte ner och parallellt med det tappade Boliden 1 procent. Oljeterminerna steg något efter uppgifter om att Saudiarabien kan tänka sig att Opec minskar sin produktion med 1 miljon fat per dag i samband med Opec-mötet under fredagen.

MTG gick ner 0,7 procent till 254 kronor. SEB Equity har bytt analytiker vad gäller MTG och efter förändringen sätter investmentbanken sälj på aktien med en riktkurs på 220 kronor.

På de lite mindre listorna sjönk Lucara Diamond 3,6 procent sedan gruvbolaget offentliggjort sin prognos för utdelning och intäkter 2016. Försäljningen väntas uppgå till 200-220 miljoner dollar, i nivå med försäljningen 2015, exklusive intäkterna för de extremt stora rådiamanter som nyligen utvunnits. Utdelningsprognosen innebär en höjning med 50 procent jämfört med innevarande år, men inte någon extrautdelning.

DNB Markets inleder bevakning av bland annat Betsson och Unibet som tilldelas en köp- respektive en säljrekommendation. Spelbolagsaktierna svarade med att stiga dryga 7 procent respektive backa ungefär 2 procent.

Läkemedelsutvecklaren Oasmias andra kvartal bjöd på en nettoförlust på 43 miljoner kronor. Aktien noterades nära 4 procent ner.

Aktiespararna lyfter fram Nobina, Collector och Tethys Oil i sin decemberupplaga och utdelar köprekommendationer till hela trion. Nobina var 4,5 procent upp samtidigt som Collector och Tethys steg 2 procent vardera.

Aktietorgslistade Jojka rusade 20 procent. Jojka har tecknat ett tvåårigt avtal med Intrum Justitia och uppger i sammanhanget att ordervärdet är svårt att uppskatta.

Torsdagens börsintroduktion Camurus noterades till 64:50 kronor. Inför noteringen fastställdes priset till 57 kronor efter att teckningsintervallet legat på 51-61 kronor.

Ett urval av dagens kvarvarande makroagenda:

- EMU: detaljhandel oktober kl 11.00

- USA: nyanmälda arbetslösa, veckodata kl 14.30