0,00% Idag

2021-07-09 08:41:12

BÖRSEN: ÖPPNING UPPÅT VÄNTAS, VITROLIFE GJORT STORFÖRVÄRV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredagens handel uppåt, efter gårdagens stängning på minus 1,6 procent, och liknande tendenser syntes ute bland de ledande Europabörserna. På morgonen redovisade bland annat en två fastighetsbolag och Footway sina siffror för det andra kvartalet.

Vid klockan 08.30 indikerade förhandeln hos IG-markets en öppning för det svenska storbolagsindexet OMXS30 uppåt med 0,5 procent. På kontinenten pekade terminer på liknande handelsinledningar. Både tyska DAX-indexet och Parisbörsens CAC40 väntades öppna uppåt 0,5 procent.

Fastighetsbolaget Fabege var först ut med sin rapport på morgonen. Hyresintäkterna uppgick till 715 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021, i linje med 713 miljoner kronor som analytiker väntat. Förvaltningsresultatet blev 369 miljoner. Här var förhandstipset 374 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget NP3 redovisade hyresintäkter på 295 miljoner kronor (271) för det andra kvartalet. Förvaltningsresultatet blev 160 miljoner kronor (136).

Bostadsbyggaren Besqab redovisade ett rörelseresultat på 47,1 miljoner kronor för det andra kvartalet (11,3), och intäkterna för perioden uppgick till 669 miljoner kronor (257).

E-handelsbolaget Footways nettoomsättning under det andra kvartalet uppgick till 388 miljoner kronor, en tillväxt på 31,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Ebita-resultatet blev 3,1 miljoner kronor (1,9) och periodens resultat uppgick till -14,2 miljoner kronor (-4,7).

Även forskningsbolaget Bioarctic har redovisat för det andra kvartalet. Resultat efter skatt på blev -34,2 miljoner kronor för det (-38,2) och nettoomsättningen uppgick till 7,3 miljoner kronor (7).

Bland bolagsnyheter har medicinteknikföretaget Vitrolife köpt Igenomix för 1.250 miljoner euro från svenska riskkapitalbolaget EQT samt övriga aktieägare. Förvärvet finansieras delvis genom en riktad nyemission av drygt 9,6 miljoner aktier till en teckningskurs om 368:92 kronor per aktie, vilket tillför bolaget cirka 3,6 miljarder kronor.

Castellum har sålt en fastighetsportfölj i Finland till Nyfosa för 2,1 miljarder kronor. Hyresvärdet uppgår till cirka 183 miljoner kronor per år och uthyrningsgraden uppgår till 95 procent.

NCC ska tillsammans med Aros Bostad bygga cirka 155 lägenheter i den andra etappen av kvarteret Invernesshöjden i Danderyd. Projektet har ett ordervärde på cirka 320 miljoner kronor.

Vidare har Serneke fått en order om att bygga ett LSS-boende åt Ale kommun. De tolv bostäderna ska stå klara hösten 2022 och totalentreprenaden är värd cirka 50 miljoner kronor.

Bland rekommendationer har Pareto Securities höjt skogsbolaget SCA till behåll från sälj. Riktkursen skruvas upp till 138 från 132 kronor. Aktien stängde på 145:35 kronor på torsdagen.

På fredagen är det handelsdebut på Spotlight Stock Market för det nybildade fastighetsbolaget Aquaticus som förvaltar en kontorsfastighet i Sundbyberg. Handeln inleds i betald tecknad aktie (BTA). Aquaticus har för avsikt att dela ut cirka 7 kronor per aktie på årsbasis, vilket skulle motsvara en årlig direktavkastning på cirka 7 procent i relation till noteringskursen på 100 kronor.

Investmentbolaget Öresund har redovisat ett substansvärde vid utgången av det andra kvartalet på 154 kronor per aktie. Resultatet efter skatt blev 800 miljoner kronor (556).