0,00% Idag

2020-09-15 22:10:19

NEW YORK: UPPGÅNGAR, APPLE I FOKUS EFTER EVENT, S&P500 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande börserna i New York handlades uppåt på tisdagen, även om uppgångarna kom av sig något i jämförelse med den inledande handeln.

Vid stängning var Dow Jones industriindex oförändrat vid 27.994 och det bredare S&P 500 hade stigit 0,5 procent till 3.401. Nasdaq kompositindex ökade 1,2 procent till 11.190.

Före börsöppning visade USA-statistik en något större ökning än väntat i importpriserna för augusti och en oväntat stor uppgång i Empire manufacturing index för september. USA:s industriproduktion steg 0,4 procent i augusti, jämfört med månaden före. Analytikerna hade räknat med en ökning på 1,0 procent, enligt Trading Economics konsensusprognos.

Apple hamnade i investerarnas fokus i samband med det årliga lanseringsevenemanget på tisdagskvällen. Aktien stängde upp 0,2 procent efter att ha stigit med som mest 2,5 procent tidigare under dagen. Bolaget som har lanserat en ny Iphone i september varje år sedan 2012, var tvungna att skjuta på årets lansering på grund av covid-19-relaterade förseningar, skrev Wall Street Journal. Bland nyheterna fanns i stället den sjätte upplagan av bolagets smartklocka som nu kan mäta syresättningen i blodet.

Tesla gick upp 7,1 procent, efter att elbilstillverkarens aktie rusat 12 procent på måndagen.

Nikola backade 8,2 procent efter uppgifter om att den amerikanska finansinspektionen SEC kommer utreda de anklagelser som blankarfirman Hindenburg Research riktat mot vätgas- och elfordonsutvecklaren Nikola.

Livsmedelsproducenten Kraft Heinz steg 0,3 procent efter besked om att delar av bolagets ostverksamhet säljs för 3,2 miljarder dollar. Vidare planerar bolaget att minska sina kostnader med 2 miljarder dollar under de nästkommande fem åren.

Storbanken Citigroup, som föll närmare 6 procent under måndagen efter tal om nya kreditförluster för det tredje kvartalet, föll ytterligare 6,9 procent.

Streamingbolaget Roku stärktes 6,9 procent efter att Keybanc inlett bevakning med rekommendationen övervikt.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen var upp 1 punkt till 0,68 procent.