-0,49% Idag

2019-06-11 17:51:06

BÖRSEN: BRED UPPGÅNG MED CYKLISKT I TOPP, OMXS30 +1,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen tog ett tydligt kliv upp på tisdagen och steg därmed för sjätte handelsdagen i rad. Råvaror samt andra konjunkturkänsliga bolag stärktes såväl i Stockholm som i övriga världen. Förhoppningar om en mer expansiv penningpolitik bidrog till börsoptimismen.

Vid stängning hade storbolagsindex OMXS30 stigit med 1,2 procent till nivån 1.593. Aktier för 15,8 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen som gick starkare än de ledande Europabörserna.

I toppen av Stockholms storbolagsindex fanns verkstadsbolaget Atlas Copco som avancerade 2,9 procent, tätt följt av gruvbolaget Boliden som ökade 2,7 procent under hög omsättning. Även skogsbolaget SCA gick starkt och steg 2,6 procent.

I motsatt ände av indexet tog Tele2 plats som den enda aktien på minus efter ett tapp om 0,5 procent medan SEB, ABB och Autoliv stannade runt nollstrecket.

H&M låg länge på minus men avslutade dagen 0,8 procent upp, till skillnad från den spanska konkurrenten Inditex som föll tillbaka. Det brittiska modebolaget Ted Baker uppgav sig ha haft en "extremt tuff" situation ur försäljningsperspektiv under inledningen av 2019.

Bostadsutvecklaren Besqab klättrade 12 procent. PO Nilsson, från Prior Nilsson Fonder, lyfte upp aktien som köpvärdig i tisdagens program av EFN Börslunch.

Även ventilationsföretaget Systemair gick starkt och ökade 9,5 procent. Resultatet och försäljningsutvecklingen för det gångna kvartalet slog marknadens förväntningar.

Under måndagskvällen rekommenderade den oberoende budkommittén i styrelsen för Oriflame aktieägarna att acceptera af Jochnick-familjens bud på kosmetikabolaget. På tisdagen meddelade Fjärde AP-fonden, som äger drygt 10 procent av kapitalet i Oriflame, att fonden accepterar budet. Oriflame handlades upp 1,4 procent.

Ica-aktien tappade 0,8 procent. Dagligvaruaktörens försäljning ökade med måttliga 0,2 procent i maj - trots en positiv kalendereffekt om 1,6 procent.

Bränslecellsföretaget Myfc rasade 13 procent sedan bolagets strategiska översyn utmynnat i beslutet att avsluta utvecklingen och försäljningen av egna konsumentprodukter.

Även blodanalysbolaget Cellavision gick tungt och föll 7 procent sedan Carnegie tagit upp bevakning med rekommendationen sälj.

Under tisdagen mäklades två storposter med B-aktier i fastighetsbolaget SBB. Omsättningen var den största hittills för bolaget sedan noteringen på Stockholmsbörsen. B-aktien handlades ned 3,0 procent.

Maha Energy steg 5,4 procent efter att ha presenterat en operationell uppdatering med bland annat borresultat.

First North listade lojalitetsbolaget Awardit avslutade dagen 1,2 procent upp efter att ha aviserat ett uppköp av Retain 24, vilka sysslar med digitala presentkort.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 11 juni

Källa: Infront