+0,72% Idag
-2,54% Sedan årsskifte

2018-05-31 15:07:25

BÖRSEN: MILDRAD ITALIEN-ORO GER STÖD, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlas något högre på torsdagseftermiddagen. Italienska statspappersräntor har sjunkit i vad som synes vara en viss mildrad oro kring det skuldtyngda landet. De svenska storbanksaktierna stiger med Swedbank i spetsen.

Klockan 14.45 var storbolagsindexet OMXS30-index upp 0,3 procent till 1.567. Aktier till ett värde av 7,9 miljarder kronor hade då bytt ägare.

Autoliv avancerade 2,9 procent i samband med bolagets kapitalmarknadsdag. Bilsäkerhetsjätten har en tydlig plan för hur lönsam tillväxt ska kunna upprätthållas under kommande år efter den senaste tidens starka orderingång och bolagets delning i två bolag, var budskapet.

I verkstadssektorn fick SKF sänkt rekommendation av Bank of America/Merrill Lynch till behåll från tidigare köp. Aktien fortsatte ned 0,6 procent efter onsdagens uppgifter om minskad produktionstakt som tyngde aktien.

Hexagon är enligt uppgifter i Dagens Industri på väg att tas med i storbolagsindexet OMXS30. Bolaget fick även höjd rekommendation av SEB Equities. Aktien steg med 3,8 procent.

Uppåt var det även för Billerud Korsnäs. Förpackningstillverkarens vd Petra Einarsson har sagt till Bloomberg News att bolaget inte har nått pristaket och att man är optimistiska kring produktionen framöver. Aktien steg 2,2 procent.

Bland metallbolagen steg gruvföretaget Boliden med 1,0 procent medan Lundin Petroleum var upp 1,2 procent.

Rejält uppåt var det för Consilium som steg 19 procent. Dagens Industri anser att brandsäkerhetsbolagets låga värdering kombinerat med hög finansiell och hygglig operationell hävstång ger stor kurspotential för aktien. Consilium kan även vara en möjlig måltavla för riskkapitalbolag, enligt analysen.

Bostadsutvecklaren Tobin Properties, listad på First North, pressades inledningsvis efter en ny vinstvarning, men återhämtade sig sedan och handlades kring oförändrade nivåer.

G5 Entertainments vd Vlad Suglobov har sålt aktier för 11 miljoner kronor i bolaget. Aktien sjönk 2,4 procent.

Camurus styrelseordförande Per-Olof Wallström har däremot köpt aktier för drygt en halv miljon kronor i bolaget han rattar. Aktien lyfte 4,2 procent.

Africa Resources, som ska leta efter diamanter i Afrika, föll till 8 kronor på sin första handelsdag på NGM Nordic MTF. Teckningskursen var 9 kronor.

Graf: Storbolagsindexet OMXS30 torsdagen den 31 maj

Källa: Infront