2017-08-15 11:37:41

BÖRSEN: BANKERNA MOT STRÖMMEN EFTER KPIF-SIFFROR, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagen optimistiskt men försvagades efterhand. Rapportfloden fick förnyad kraft och i den glänste ett par datorspelsbolag. Clas Ohlson hade de tuffare efter försäljningssiffror för juli.

Kring klockan 11.15 hade OMXS30 backat 0,5 procent och omsättningen låg på 3,7 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Utvecklingen i Stockholm föregicks av rejäla uppgångar i såväl New York som i Tokyo och resten av Asien tack vare avtagande oro för händelseutvecklingen i och kring Nordkorea. Tonen från de olika partnerna har mjuknat de senaste dygnen.

Index på hemmaplan startade också uppåt, men precis som i övriga Europa vände indexkurvan ned efter en stunds handel.

I Stockholm utökades nedgången när statistik visade att konsumentpriserna, räknat med fast ränta, steg 2,4 procent i juli jämfört med juli 2016. Det var första gången sedan december 2010 som KPIF-inflationen låg över 2 procent. Kronan stärktes omedelbart, ett tecken på att finansmarknaderna tror att en räntehöjning kommer tidigare än vad Riksbanken har signalerat.

I den allmänna nedgången stack bankerna ut med uppgångar, om än procentuellt ganska marginella. Bankerna tenderar att tjäna mer pengar i tider av högre ränta, allt annat lika. Nordea var upp 0,3 procent, SEB lika mycket.

Ny statistik visar att svenskarna inte ägnat sommaren åt shopping i någon större utsträckning, åtminstone inte hos Clas Ohlson. Prylkedjans totala försäljning sjönk med 3 procent under juli. Analytikerna hade väntat sig en uppgång med 3,7 procent. Clas Ohlson backade 5,3 procent.

På rekommendationsfronten gav Nordeas initiering av Dometic avtryck i kursen. Nordea rekommenderar sälj och aktien i husvagnstillbehörstillverkaren handlades ned 4,6 procent.

Kepler Cheuvreux tar upp bevakning av diamantbolaget Lucara genom att rekommendera köp. Aktien stärktes 4,2 procent.

Noterbart var även att svenskbekantingen Schibsted, som äger Blocket och flera liknande tjänster i Europa, handlades ned nästan 7 procent i Oslo. Facebook ska lansera sin tjänst Marketplace i sjutton europeiska länder och därmed utmana bland annat Blocket.

Tisdagens rapportbolag i urval:

Spelbolaget THQ Nordic redovisar ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar, ebitda, på 39,7 miljoner kronor för det andra kvartalet, upp från 23,2 miljoner andra kvartalet i fjol. Omsättningen växte med 62 procent och bolagsledningen hänvisar bland annat till att den kommande lanseringen av spelet Darksiders III har lyft försäljningen av tidigare versioner av samma spel. THQ-aktien lyftes nästan 9 procent.

I samma sektor redovisade Paradox gjorde en vinst på 126 miljoner kronor efter skatt (111) andra kvartalet efter att ha omsatt 289 miljoner (235). Kursen steg här 4,4 procent.

Munters, som nyligen gjorde comeback på börsen, redovisade en 12-procentig organisk försäljningsökning med ett rörelseresultat på 143 miljoner kronor, ned från 150 miljoner. Aktien tappade lite mer än 3 procent.

Friskvårdskedjan Actics marginal gick ned från 20 till 16 procent i det andra kvartalet.

"Marginalutvecklingen under andra kvartalet var inte tillfredsställande, även om en högre etableringstakt förklarar viss del av nedgången. Som vi tidigare kommunicerat har den norska verksamheten utvecklats svagare än förväntat under året, och vi arbetar med att öka inflödet av nya medlemmar", skriver Actics vd Christer Zaar i rapporten.

Actic backade nästan 8 procent under förmiddagshandeln.

Det First North-listade reklambyråkonglomeratet The Marketing Group redovisade en nettoförlust på 30 miljoner euro för andra kvartalet, vilket i sin helhet kan förklaras av nedskrivningar. Intäkter och bruttoresultat ökade något, medan ebitda skrevs till 0,5 miljoner euro (0,3). Aktien handlades ned 3,6 procent.

Eniro redovisar nu negativt kassaflöde samtidigt som ebitda försvagades till 39 miljoner kronor (116) för det andra kvartalet. Aktien tappade 1,8 procent och börsvärdet uppgår nu till strax över 100 miljoner kronor.