-0,11% Idag

2017-10-18 08:42:35

BÖRSEN: STARK HANDELSBANKRAPPORT, SMÅ TERMINSINDIKATIONER

STOCKHOLM (Direkt) Rapportsäsongen brakar i gång med besked på torsdagen, med Atlas Copco klockan 12 som huvudnummer. Under morgonen har den första nordiska storbanken, Handelsbanken, äntrat tiljorna med ett något högre resultat än väntat, samtidigt som en mängd mellanstora bolag har öppnat böckerna med överlag glada miner.

Europaterminerna liksom IG:s förhandel i OMXS30-indexet pekade med en dryg halvtimme före handelsstart på en öppning kring nollan på de större handelsplatserna och i Stockholm.

Bloomberg rapporterar om försiktiga marknader efter Kinas president Xi Jinpings 3,5 timmar långa inledningsanförande vid Kinas partikongress, med varningar om "allvarliga" utmaningar.

Asienbörserna uppvisar små men huvudsakligen positiva rörelser, och i New York steg börsen något med Dow Jones tidvis ovanför 23.000. Nordsjöoljan kostar drygt 58 dollar per fat, med stöd från sjunkande USA-lagernivåer som tecken på god efterfrågan.

Bolagsnytt:

* Sjukvårdsbolaget Capio har vinstvarnat: dess ebitda-resultat för tredje kvartalet blev preliminärt 168 miljoner kronor (200), nästan 30 procent lägre än SME-förväntningarna på 232 miljoner kronor. Liksom för Gunnebo och Mölnlycke är det Frankrike som tynger.

Bolagsrapporter:

* Handelsbankens rapport var överlag starkare än väntat, exempelvis ett räntenetto som steg från 7.041 till 7.587 miljoner kronor, 2 procent högre än väntade 7.429 miljoner. Hypotekslånen till hushåll steg till 6 procent jämfört med för ett år sedan. Exanes analytiker Andreas Håkansson spår en kursuppgång på ett par procent i en kommentar till Direkt.

* Inkassobolaget Intrum servade hem kvartalet sett till nettoresultat, trots en omsättning som hamnade 2 procent utanför baslinjen. Bollen "avyttring av vissa dotterföretag i enlighet med åtaganden till EU:s konkurrensmyndighet" rullar på, enligt vd Mikael Ericsons kommentar i rapporten.

* Byggmax omsättning i tredje kvartalet var oförändrad på 172 miljoner kronor. Rörelsemarginalen sjönk något, till 12,2 från 13,3 procent. I sektorn kan Sveriges Byggindustriers nya prognos noteras: svenska bygginvesteringar väntas bromsa in till plus 4 procent 2018, från plus 12 procent i år. Byggmax har dock ljusa förväntningar på 2018, enligt rapportens vd-ord.

* IT-återförsäljaren Dustins fjärde kvartal uppvisar en organisk tillväxt på 12,2 procent och ett justerat rörelseresultat som steg 14 procent till 92 miljoner kronor. Utdelningen höjs från 2:40 till 2:80 kronor.

* E-handelsbolaget Qliro redovisar ett resultat efter skatt på -2,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet (-45,8), för kvarvarande och avvecklad verksamhet. Rörelseresultatet steg till +3,4 från -30,9 miljoner.

* Verkstadsbolaget Nedermans försäljning minskade något, medan orderingången ökade markant i kvartalet. Rörelseresultatet var dock stabilt och rörelsemarginalen steg.

* Venue Retail Group (driver detaljhandelskoncepten Accent, Morris och Rizzo): jämförbar försäljning steg 9 procent i kvartalet, "riktigt starkt" enligt vd-kommentaren, och helåret slutade med svarta siffror för första gången på fem år.

* Kinnevikdelägda Zalandos omsättning i det tredje kvartalet steg preliminärt med cirka 28 procent till cirka 1.070 miljoner euro, helt enligt Bloombergs förväntningsenkät. Det justerade rörelseresultatet var "-5 till +5" miljoner euro, svagare än väntade plus 7 miljoner. Till våren tar Zalando upp konkurrensen med Oriflame och börjar sälja skönhetsprodukter.

Rekommendationer:

* Nordea höjer bostadsutvecklaren Bonava till köp från behåll, med riktkursen 140 kronor (stängningskurs på tisdagen: 119:20 kronor).

* Analyshuset National Bank sänker Lundin Mining till sector perform från outperform, men riktkursen antyder en uppsida i aktien på 18 procent.

* Astra Zeneca ersätter Roche och Shire i Citigroups fokuslista.

* Kepler Cheuvreux tar upp bevakning av Fabege med en köprekommendation.