0,00% Idag
-2,57% Sedan årsskifte

2020-05-07 13:45:50

BÖRSEN: FLERA RAPPORTBOLAG HANDLAS HÖGRE, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen gick lätt uppåt på torsdagen och indexen noterades på diskreta plus. Även i övriga Europa syntes mestadels positiva index och såväl Frankfurt som Paris och London steg.

Bland dagens rapportbolag fanns exempelvis Electrolux och Securitas, medan H&M kom med försäljningssiffror.

Strax efter klockan 13.25 hade OMXS30-index stigit 0,4 till 1.527 och aktier för 8,2 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen.

I toppen av OMXS30 placerade sig Kinnevik, sedan bolagets delägda nätmodehandlare Zalando visat upp en tillväxt på 10,6 procent för det första kvartalet 2020. Omsättningen kom in inom det intervall som Zalando presenterade i mitten av april. Kinnevik lyfte 5,6 procent.

Electrolux överträffade förväntningarna på rörelseresultatet och redovisade en rörelsevinst på 122 miljoner kronor, trots ett konsensus på -20,3 miljoner kronor enligt Infront. För det andra kvartalet spår vitvarutillverkaren dock en betydande förlust. Electrolux stärktes 1,5 procent.

Securitas hade under årets första kvartal en organisk tillväxt på 2 procent, medan analytikerna i snitt hade räknat med nolltillväxt. Försäljningstillväxten gick emellertid ned i alla affärssegment på grund av coronapandemin som började påverka verksamheten i början av mars, och ökande under månaden. Securitasrapporten togs dock emot väl och aktien avancerade 3,3 procent.

H&M rapporterade om en nedgång i den totala försäljningen under perioden 1 mars-6 maj på 57 procent. Då ökade ändå onlineförsäljningen med 32 procent under samma period. Bolaget upprepade att det andra kvartalet i år blir ett förlustkvartal.

I Tyskland, som är H&M:s enskilt största marknad, har dock landets klädbutiker fått klartecken att åter öppna.

H&M var upp 2,7 procent.

Kontraktstillverkaren Recipharm vände till förlust då bolaget tyngdes av negativa engångsposter om nästan 200 miljoner kronor. Den organiska tillväxten var dock 4 procent. Recipharm uppgav även att det har säkrat upp tillgången av läkemedelssubstansen klorokinfosfat för sitt läkemedel Klorokinfosfat RPH Pharma och inlett tillverkning av produkten. Bakgrunden till åtgärden är rapporter om att klorokinfosfat eventuellt skulle kunna ingå i behandlingen av covid-19-patienter. Aktien steg nära 18 procent.

Sedana Medical vände däremot till vinst, med en grovt sett fördubblad omsättning i det första kvartalet. Sedana steg 4,5 procent.

Installationsföretaget Instalcos kvartalsrapport fick ett varmt mottagande av börsen. Bolaget ökade omsättningen till nära 1,7 miljarder från 1,2 miljarder, och den organiska tillväxten rensat för valutaeffekter var 11,4 procent. Rörelseresultatet ökade till 120 miljoner kronor, från 90. Aktien handlades upp 8,8 procent.

Även fastighetsbolaget Hufvudstaden steg efter sin rapport, med 3,6 procent. Bolaget redovisar ett bruttoresultat för fastighetsförvaltningen på 350 miljoner kronor (343) under första kvartalet. En ökning som främst förklaras av högre hyresintäkter, enligt Hufvudstaden.

Läkemedelsbolaget Camurus handlades 3 procent lägre. Bolaget förutspådde i sin rapport att intäkterna för bolaget kommer in i den övre delen av tidigare angivet intervall från 290 till 330 miljoner kronor, exklusive milstolpsbetalningar relaterade till Brixadi i USA.

Affärsvärlden köprekommenderade internetoperatören Bahnhof, som svarade med att stiga drygt 6 procent.