+0,30% Idag

2019-11-05 17:54:39

BÖRSEN: STOCKHOLM MOT EUROPASTRÖM, AUTOLIV STEG, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen backade lätt mot strömmen efter ännu en rapporttät handelssession på tisdagen, då de flesta större börser i Europa noterades något upp med stöd av fortsatt uppluckring i handelskonflikten mellan USA och Kina. Flera av rapportbolagen satte färg i Stockholm.

Stockholms storbolagsindex OMXS30 stängde 0,1 procent ned till nivån 1.770, efter måndagens nästan tvåprocentiga uppgång till en ny rekordnivå. Aktier för 17,7 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen under dagen.

I botten tyngde flera defensiva aktier. Telekombolaget Ericsson backade 1,5 procent, klädhandlaren H&M stängde 1,4 procent ned och läkemedelsbolaget Astra Zeneca hittades 1,3 procent lägre. Även låstillverkaren Assa Abloy och teleoperatörerna Tele2 och Telia fanns bland förlorarna med nedgångar på under 1 procent.

Tätpositionen i OMXS30 intogs av de konjunkturberoende bolagen. Längst fram gick fordonssäkerhetsbolaget Autoliv, med stöd av en köprekommendation från Mizuho Securities, 3,3 procent upp. Stålproducenten SSAB steg 2,9 procent.

Mätteknikbolaget Hexagon var strax efter med en ökning på 2,7 procent. Andra konjunkturtungviktare som noterade stabila uppgångar kring procenten var Alfa Laval, Volvo och Boliden.

Verkstadssektorns styrka fick delvis stöd dels av ytterligare uppluckring i handelssamtalen mellan USA och Kina, men också av delårsrapporten från tyska Schaeffler. SKF-konkurrenten rusade 14 procent efter att en överraskande hög vinst. SKF, som redan har rapporterat, sjönk 0,1 procent.

Samtliga banker förutom Handelsbanken stängde på plus. Swedbank var upp 0,6 procent, för dagen bäst i klassen.

De mest noterbara reaktionerna bland de kvartalsrapporterande mindre bolagen var mobilgamingbolaget G5 och kreditbolaget Hoist Finance, som rasade med 22 respektive 13 procent. G5 redovisade förlust, från en vinst på över 20 miljoner kronor för samma kvartal i fjol, och Hoist redovisade ett lägre resultat än vad analytikerna hade räknat med.

Till de förlorande rapportbolagens skara anslöt också diamantproducenten Lucara Diamond - 8,2 procent ned - efter att ha vänt till förlust i kvartalet, upphört med utdelningen och justerat ned sin intäktsprognos.

Till en desto muntrare rapportskara anslöt sig investmentbolaget Ratos, vars aktie lyfte 12,6 procent efter att ha redovisat en resultatförbättring och besparingseffekter i portföljbolagen. Bland rapportvinnarna fanns även forskningsbolaget Biotage med en rusning på 13,6 procent. Sektorkollegan Enzymatica rusade i sin tur 11,4 procent.

Fastighetsaktier gick i regel svagt i det riskhungrande sentimentet. Catena, Besqab, Fabege, Bonava, Balder, Klövern och Pandox var alla ned runt 3 procent eller mer.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30 tisdagen den 5 nov

Bildkälla: Infront