-1,14% Today

2017-07-14 08:47:13

BÖRSEN: TERMINER UPP, HÖGT SEB-RÄNTENETTO, SKANSKA VINSTVARNAR

STOCKHOLM (Direkt) Börserna kan väntas stiga på veckans sista handelsdag efter varannandagsmönstret hittills. Rapportperioden är i gång med besked, och bland morgonens huvudnummer finns en stark SEB-rapport samt en vinstvarning från Skanska. I Asien och på råvarumarknaderna är rörelserna små, med Nordsjöoljan kring 48:40 dollar per fat.

Med en knapp halvtimme till öppning var de europeiska terminsnoteringarna upp med mellan 0,1 och 0,2 procent. IG:s förhandel indikerade en öppning på plus 0,2 procent för OMXS30.

Skanska gör nedskrivningar på 780 miljoner kronor, varpå rörelseresultatet i det andra kvartalet 2017 beräknas uppgå till cirka 1,5 miljarder kronor, lägre än de 1,7 miljarder som uppnåddes samma period i fjol. Inom byggverksamheten väntar bolaget ett rörelseresultat på 0,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med SME-förväntningar (per maj) på 1,0 miljarder kronor.

Även Telia flaggar för negativ påverkan på det andra kvartalets rörelseresultat: minus 1,2 miljarder kronor på rörelseresultatet i kvarvarande verksamhet, och en nedskrivning av verksamheten som är till salu i Uzbekistan med 2 miljarder kronor: det riskjusterade skuldfria värdet av Ucell har sjunkit från 3,3 till 1,3 miljarder kronor.

Rapporter och försäljningsstatistik:

* SEB:s ränte- och provisionsnetton var 2 respektive 7 procent högre än väntat, det förstnämnda efter en ökning med 5,7 procent i stället för väntade 4,1 procent.

* Nordax rörelseresultat var 5 procent högre än väntat, men lägre än i fjol.

* Clas Ohlsons försäljning steg 2 procent i juni, klart lägre än SME-förväntningar på plus 5,6 procent. Swedols försäljning samma månad ökade 12,2 procent (pro forma).

* Mycronics resultat efter skatt blev 241 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 (81,7). Resultatet per aktie uppgick till 2:46 kronor (0:83).

* Addtechs rörelsemarginal steg från 9,8 till 10,8 procent.

* Bostadsbyggbolaget JM redovisade ett 8 procent bättre rörelseresultat än väntat med stöd av bättre affärsområdesrörelsemarginaler än väntat. Antalet byggstarter liksom antalet sålda lägenheter var dock lägre än SME-förväntan. Av pågående produktion var 75 procent bokat eller sålt, vid halvårsskiftet (78% vid föregående kvartalsskifte).

* Flera andra fastighetsrelaterade bolag har lämnat rapporter: D Carnegies nettoresultat steg 22 procent, bostadsutvecklaren Oscar Properties nettoresultat nästan fördubblades till 92 miljoner kronor, och NP3:s förvaltningsresultat steg 33 procent till 80 miljoner.

* Dunis resultat efter skatt blev 73 miljoner kronor (72).

* Bioteknikföretaget Vitrolife redovisar ett resultat efter skatt på 71 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 (48)

Övriga bolagsnyheter:

* Pricer har fått en order i USA värd 70 miljoner kronor.

Börsdebutanter:

* Realfiction debuterar på First North.

* North Net Connect debuterar också på First North. Teckningskursen i en emission inför listningen var 8:40 kronor.

I eftermiddag stundar rapporter från bland andra Axfood (klockan 13) och flera amerikanska storbanker.