+0,48% Idag

2019-10-08 17:41:31

BÖRSEN: ERICSSON OCH BOLIDEN TROTSADE NEDGÅNG, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades ned på tisdagen med fortsatt fokus på USA och Kina. USA har svartlistat åtta kinesiska övervakningsföretag, varpå Kinas utrikesdepartement uppmanade USA att dra tillbaka svartlistningen. Landet manade även USA att göra sig redo för motåtgärder.

På tisdagen framkom även att en majoritet av amerikanerna nu är för en riksrättsundersökning mot president Donald Trump, sedan opinionen svängt.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index sjunkit 0,8 procent till 1.606 och aktier för 14,7 miljarder kronor bytte under dagen ägare på Stockholmsbörsen.

De flesta sektorer noterades på minus. I botten bland OMXS30-aktierna fanns Assa Abloy som tappade 3 procent. Sandvik sjönk 1,8 procent efter att RBC sänkt aktiens riktkurs med hänvisning till konjunkturen och Atlas Copco, som förlorade statusen som "top pick" hos RBC, handlades ned 1 procent.

Ericsson gick motströms efter att ha fått stöd från flera håll. USA överväger alternativ för att stötta kinesiska Huaweis konkurrenter, då bolaget enligt USA är alltför dominant i utvecklingen av 5G. En möjlighet är att ge finansiellt stöd till Ericsson och Nokia, skrev Financial Times.

Telia i Norge har valt Ericsson till leverantör av 5G-nät, vilket innebär att operatören bryter kontakterna med Huawei. Ericsson och Nokia fick också köprekommendationer från DNB Markets, som tagit upp bevakning av båda bolagen. Ericsson noterades nära toppen av OMXS30 med en uppgång på 1,4 procent, medan Nokia var marginellt högre i Helsingfors.

Starkast bland de stora gick Boliden, som fått en höjd riktkurs av Nordea till 270 kronor och steg 1,8 procent till 230:55 kronor. Även Kinnevik fick stöd av en analys och stärktes 1,3 procent efter att ha höjts till neutral av Bank of America Merrill Lynch.

En storaffär var SBB:s köp av 86,2 miljoner A-aktier i Amasten för drygt 711 miljoner kronor, med option på att köpa ytterligare 43,9 miljoner aktier. Om optionen utnyttjas kommer SBB direkt och indirekt att inneha motsvarande drygt 30 procent av röster och kapital i Amasten. Amasten steg 2,7 procent medan SBB handlades upp 1,1 procent.

Flera fastighetsbolag påverkades även av att ABG Sundal Collier ändrat en rad rekommendationer och riktkurser i sektorn. Atrium Ljungberg fick en sänkt rekommendation till sälj och backade 1,2 procent medan Nyfosa höjdes till köp och steg 1,9 procent.

Probiotikabolaget Probi vinstvarnade för 2019, sedan utvecklingen under tredje kvartalet varit svagare än väntat. Svagare marknadstillväxt i USA angavs som huvudförklaring. Aktien backade 2,6 procent.

Den finländska förpackningstillverkaren Metsä Boards rörelseresultat för det tredje kvartalet blev något högre än bolagets egna prognoser. Metsä Board steg 2,9 procent i Helsingfors medan sektorkollegan Stora Enso handlades upp 1,4 procent.

Invisio har ingått ett tvåårigt ramavtal med svenska Polisen till ett bedömt värde på 50-75 miljoner kronor. Aktien stärktes 1,5 procent.

Evolution Gaming lyfte 3,1 procent. SEB Equities har dragit upp sin riktkurs för aktien till 280 från 270 kronor samtidigt som köprekommendationen upprepades.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index tisdag 8 oktober

Källa: Infront