-1,59% Idag

2019-01-22 08:42:24

BÖRSEN: LÄGRE ÖPPNING VÄNTAS, VD STÄRKER GREPPET OM SWEDBANK

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen såg på tisdagen ut att börja med fortsatt sjunkande noteringar, sedan humöret sänkts av Internationella Valutafondens sänkta tillväxtprognoser på måndagen.

I det storpolitiska spelet har USA informerat Kanada om att man tänker begära Huaweis finanschef Meng Wanzhou, misstänkt för brott mot Iransanktionerna, utlämnad. En talesperson för Kinas utrikesdepartement sade på tisdagen att USA och Kanada därmed missbrukar sitt utlämningsavtal.

Asienbörserna har backat under morgonen, medan New York-börserna på måndagen höll stängt på grund av Martin Luther King Day.

Vid 8.35-tiden var terminerna för tyska DAX och franska CAC40 ned omkring en halv procent. IG:s förhandel indikerade en lika stor nedgång för Stockholms OMXS30-index.

Swedbanktoppen Birgitte Bonnesen utökar sitt ansvarsområde genom att vid sidan av vd-rollen även ta över jobbet som chef över affärsområdet Svensk Bankverksamhet. Områdets nuvarande chef Christer Trägårdh flyttar till en tjänst som biträdande koncernkreditchef, med särskilt ansvar för att utveckla framtidens kreditprocesser.

Av intresse för Electrolux del var månadssiffrorna om vitvaruleveranser i USA, som visade en ökning med drygt 3 procent för de sex största kategorierna i december. Det innebar en återgång till tillväxt efter två månader av sjunkande leveranser.

AI-säkerhetsbolaget Irisitys patent gällande en metod för att undvika falsklarm i övervakningssystem upprätthålls av Patent- och Marknadsdomstolen, uppger bolaget. Domstolen avslår därmed ett överklagande Securitas lämnade in 2016.

Idogens försök inom tolerogena cellterapi har visat att den nuvarande behandlingsmetoden inte ger den effekt som prekliniska försök indikerat. Enligt bolaget kan starten av kliniska studier för IDO 8 och IDO T därför försenas med sex månader.

Prospekteringsbolaget Ngex har gjort en riktad nyemission som tillför bolaget 20 miljoner kanadadollar, motsvarande cirka 136 miljoner kronor. Totalt emitterades 20 miljoner aktier.

Oasmias styrelses beslut att ställa in extrastämman som skulle ha hållits 25 januari är en överträdelse av aktiebolagslagen. Det anser bolagets storägare Arwidsro, som nu kräver att Bolagsverket omgående kallar till en ny extrastämma. Arwidsro har föreslagit en helt ny styrelse för Oasmia.

På rekommendationsfronten har Stora Enso höjts till köp från behåll av SEB, som dock samtidigt justerar ned riktkursen för massabolaget till 14 euro från tidigare 15. Inom sektorn har SEB också sänkt sin rekommendation för Billerud Korsnäs, till behåll från köp.

Swedish Match har höjts till köp från neutral av Citi, som anser att bolaget är positionerat för att bli en vinnare i den nya tobaksvärlden.

SSAB har av JP Morgan sänkts till neutral från tidigare övervikt.