-0,52% Today

2018-02-19 17:46:39

BÖRSEN: USA-BESKED HJÄLPTE SSAB, TYNGDE E-LUX, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde veckan med viss nedgång samtidigt som räntor rörde sig uppåt. USA-besked om stålimporttullar hjälpte SSAB men tyngde Electrolux.

Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 stängde 0,4 procent ned på nivån 1.551. Omsättningen summerade till knappt 11 miljarder kronor medan USA höll helgstängt.

Tyska DAX och franska CAC 40 backade båda 0,5 procent medan Europaräntor drog upp på måndagen, vilket dock hjälpte regionens banksektor. I Stockholm stängde SEB, Nordea och SHB mellan 0,2 och 0,6 procent upp medan Swedbank var svagt ned.

Största vinnaren inom OMXS30 var SSAB som lyfte nära 3 procent efter amerikanskt besked om införande av importtullar på stål och aluminium. SSAB:s amerikanska verksamhet, som utgör cirka 20 procent av total försäljning, väntas gynnas av detta.

"Vi uppskattar att amerikanska inhemska stålpriser kan gå upp med i snitt omkring 18 procent på detta", skrev SEB i en analys. Den finländska sektorkollegan Outokumpu steg 4,5 procent i Helsingfors.

På samma tema gick Electrolux ned nära 2 procent då marknaden oroade sig för stigande råmaterialkostnader för vitvarubolaget.

Inom råvarurelaterat tappade Boliden 0,9 procent medan basmetallpriser rörde sig ned. Koppar visade sin första minus-dag på sex dagar. Indonesien tillåter Freeport McMoran att exportera kopparkoncentrat från en gruva i landet i ytterligare ett år.

I det något dämpade riskklimatet tappade verkstadsjättarna Sandvik, SKF och Atlas Copco mellan 0,7 och 1,3 procent. Därutöver var byggkoncernen Skanska ned 1,4 procent medan telekombolaget Ericsson var 1,1 procent lägre.

Utanför storbolagsindexet återhämtade sig försvarsbolaget Saab efter fredagens rapporttapp. Aktien klättrade 5,5 procent under måndagen. Carnegie har höjt rekommendationen för aktien till köp från behåll. Analyshuset anser att de fundamentala drivkrafterna för Saab är intakta. Detta trots svag lönsamhet och orderingång i slutet av 2017 och att guidningen för 2018 även den var åt det svagare hållet.

Bland förlorarna fanns Engelska skolan, ned knappt 2 procent, efter att ABG Sundal Collier rekommenderat sälj.

I det nya numret av Börsveckan köprekommenderades Leo Vegas och Bufab, de båda aktierna steg drygt 4 procent. Avvakta däremot med Biotage på grund av en hög värdering, ansåg tidningen. Aktien tappade drygt 6 procent.

Trots ett köpråd i Börsveckan sjönk fastighetsbolaget Victoria Park svagt. I sektorn, som missgynnas av högre räntor, föll samtidigt bolag som Diös, Fabege, Wallenstam, D Carnegie, Klövern och Atrium Ljungberg samtliga runt 2 procent.

Mot nedåtströmmen inom fastighetssektorn gick Corem med drygt 1 procents ökning sedan det släppt bokslut.

Det var överlag få större nyheter och flera aktier påverkades fortsatt av tidigare utfall i rapportfloden. G5 Entartainment tappade ytterligare 5 procent efter fredagens bokslut som inte föll i god jord. Hoist fortsatte ned nära 4 procent och har sedan förra veckans bokslut tappat 13 procent.

Oljebolaget Enquest lyfte 14 procent efter att produktionsprognosen höjts kraftigt, kombinerat med meddelade att skulderna kommer att minska i snabbare takt.