+0,03% Idag

2018-06-25 10:20:11

BÖRSEN: FORTSATT HANDELSORO, BUBLAR BUBBLARE, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde veckan oregelbundet kring nollstrecket efter midsommarledigheten i spåren av fortsatt osäkerhet på handelsområdet. I omvärlden syns kurspress efter USA:s president Donald Trumps planer på att stoppa många kinesiska företag från att investera i amerikanska teknikföretag och blockera teknikexport till Kina. Spelutvecklingsbolaget Bublar har dubblerat sin aktiekurs efter ett licensavtal.

Det svenska storbolagsindexet OMXS30 var vid 10.10-tiden oförändrat vid nivån 1.550. Aktier för 2,7 miljarder kronor hade då bytt ägare på Stockholmsbörsen.

Bland storbolagen ökade H&M 2,1 procent medan Autoliv gick svagast med en nedgång på 3,0 procent, tätt följt av SSAB.

På midsommarafton återhämtade sig Europabörserna, men på måndagen har de sjunkit igen. EU lovar att svara på USA:s agerande om landet inför nya 20-procentiga tullar riktade mot bilar. Euroländerna har samtidigt enats om ett åtgärdspaket för Grekland inklusive skuldlättnader och en sista stödutbetalning.

Oljepriserna är upp något i spåren av fredagens Opec-möte i Wien. Kinas centralbank har meddelat en sänkning av reservkraven för en del banker.

Capio har bekräftat att vårdbolaget för samtal rörande en möjlig avyttring av bolagets icke-nordiska verksamheter. Aktien steg 7,4 procent.

Spelutvecklingsbolaget Bublar rusade 127 procent på NGM:s MTF-lista efter att ha tecknat ett licensavtal med ett japanskt bolag gällande utveckling av mobilspel baserat på "en av världens mest populära tecknade figurer" enligt Bublar vars börsvärde nu uppgår till 149 miljoner.

Elektas ordförande och huvudägare Larry Leksell har privat och genom bolag sålt totalt 1 miljon aktier i strålterapibolaget för drygt 116 miljoner kronor. Aktien var upp 0,1 procent.

Forskningsbolaget Pledpharma steg 6,9 procent efter att ha meddelat god säkerhetsprofil från en oberoende utvärdering av data för en fas 1b/2a-studie av Aladote mot akut leversvikt vid paracetamolförgiftning.

Kontanthanteringsbolaget Loomis sjönk 2,7 procent sedan Danske Bank sänkt sin rekommendation till behåll från köp.

Dometic steg 2,0 procent till 95:05 kronor efter att Berenberg Bank inlett bevakning med köprekommendation och riktkurs 118 kronor.

Dagens Industri rekommenderar köp av polymertillverkaren Hexpols aktie som under de tre senaste åren har haft det segt på börsen. Med ny vd, ett gammalt framgångsrecept och några lätt positiva injektioner tror tidningen att aktien kommer att börja studsa uppåt igen. Aktien ökade 1,0 procent.

First North-bolaget Axichem har beslutat att genomföra en riktad nyemission till Chr Olesen vid teckningskursen 26:82 kronor. Aktien steg 2,4 procent till 30:50 kronor.

På måndagen hoppade biomedicinbolaget Nuevolution till Stockholmsbörsens huvudlista från First North. Aktien var ned 0,8 procent till 16:80 kronor.

Graf: Storbolagsindexet OMXS30 måndagen den 25 juni

Källa: Infront