+0,71% Idag

2018-02-02 13:52:06

BÖRSEN: BANKER TYNGER I BRED NEDGÅNG, OMXS30 -1,0%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen sjönk på fredagen tyngd av banker som pressades av en svag rapport från Deutsche Bank. Nedgången i Stockholm var bred där Ericsson och Skanska gick mot strömmen. Bland förlorarna fanns rapporterande Trelleborg.

OMXS30 var ned 1,0 procent till 1.586, därmed återstår endast 0,6 procent av årets uppgång. De fyra storbankerna, Atlas Copco och Volvo satte främst press på index. Omsättningen uppgick till cirka 5,9 miljarder kronor med H&M som mest omsatta aktie.

Deutsche Bank tappade drygt 4 procent på Frankfurtbörsen efter att banken rapporterat en helårsförlust för tredje raka året. Det tyngde sektorn i hela Europa vilket färgade av sig på de svenska storbankerna. Dessa backade med 1 till 1,5 procent.

Bland de svenska rapportbolagen steg Husqvarna, tillverkare av utomhusprodukter, 2,4 procent efter oväntat stark organisk tillväxt i ett säsongsmässigt mindre betydelsefullt kvartal. Kai Wärn, vd, upprepade indikationer om femprocentig organisk tillväxt 2018 i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

En av få OMXS30-vinnare var Ericsson, som steg 1,2 procent efter att Cevian köpt ytterligare aktier och kräver ökat förändringstempo i en DI-intervju. Uppåt var det även för Skanska som steg 1,2 procent även den. Byggjätten har höjts till köp av Nordea, som anser att den starka avyttringsmarknaden begränsar nedsidan i aktien.

Även Tele2 visade små rörelser efter sin rapport. En stark utveckling i Sverige var ett positivt inslag i en stabil rapport. Aktien var upp 0,4 procent.

Rapporten från bostadsbyggaren Bonava skapade inte heller den någon större dramatik. Inslag av svag försäljningsutveckling i Sverige under fjärde kvartalet vägdes upp av en stark tysk bostadsmarknad. Bolaget har ökat sin landbank i Tyskland med 30 procent. Aktien var oförändrad.

Astra Zeneca sjönk svagt, ned 0,4 procent, efter sin rapport. I den positiva vågskålen fanns en kärnverksamhet som utvecklats bättre än väntat men som tyngdes ned av att resultatprognosen för 2018 understeg konsensus.

Trelleborg tappade 2,4 procent efter svaga utsikter för det första kvartalet vilket överskuggade en i övrigt habil rapport, enligt analytikerkommentarer.

Bland förlorarna fanns även Gunnebo som föll 5,8 procent efter en rapport med tydligt negativ organisk försäljningstillväxt och sänkt rörelsemarginal.

Utanför rapportflödet backade Evolution Gaming 1,5 procent efter en sänkt rekommendation till behåll från köp av Nordea.

Medivir tappade drygt 8 procent till 39:05 kronor efter att ha tillkännagett en riktad emission på kursen 39 kronor. Enligt bolaget har stort intresse visats för emissionen där hedgefonden Gladiator tagit position.

Fingerprint Cards tappade 3,7 procent till 11:60 efter att Carnegie sänkt sin riktkurs från 12 till 9 kronor.

Dagens stora förlorare var livevideobolaget Bambuser. Aktien rasade över 40 procent efter att bolaget vinstvarnat och meddelat om att vd:n lämnar. Den amerikanska verksamheten uppges även skalas ned.

På makroagendan väntas amerikansk jobbrapport senare på eftermiddagen där timlöner kan utgöra vägledning för takten av framtida räntehöjningar. Väntat är en sysselsättningsökning på 180.000 personer.

Graf: OMXS30 hittills i år.

Källa: Infront.