+1,04% Idag

2019-12-02 16:36:32

NEW YORK: DETALJHANDEL MOT STRÖMMEN PÅ SVAG BÖRS, S&P 500 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA-börserna inledde nedåt i måndagens handel, tyngda av svaga industridata och negativa handelssignaler från Donald Trump.

Vid 16.25-tiden var Dow Jones storbolagsindex ned 0,6 procent till 27.898. Det bredare S&P 500 sjönk 0,5 procent till 3.117 medan Nasdaqs kompositindex tappade 1,1 procent till 8.565.

Energibolag var enda sektor på plus, med stöd av ett stigande oljepris, medan tekniksektorn gick sämst.

Börshandeln fick inledningsvis stöd av ett oväntat starkt inköpschefsindex i Kina, men dämpades efter USA-statistik efter öppning som visade att ISM inköpschefsindex för industrin sjönk till 48,1 i november jämfört med 48,3 i oktober. Väntat enligt Bloomberg News prognosenkät var ett index på 49,5.

I den negativa vågskålen fanns även ett Twitterinlägg från USA:s president Donald Trump om att USA kommer att återföra tullar på stål och aluminium som importeras från Brasilien och Argentina.

Gällande handelskonflikten mellan USA och Kina kom rapporter under helgen att Kinas regering vill att USA tar bort vissa befintliga tullar som en del av ett "fas ett"-avtal mellan länderna.

Efter fredagens shoppinghögtid "Black Friday" firas i dag "Cyber Monday", vilket gynnade flera detaljhandelsaktier. Macy's var upp knappt 2 procent. Även Gap och Target drog uppåt.

Enligt Adobe Analytics uppskattar att den totala onlineförsäljningen under dagen kommer att uppgå till 9,4 miljarder dollar, högre än fjolårets 7,9 miljarder dollar.

Traktortillverkaren Deere har nedgraderats till underperform från neutral av Bank of America Merrill Lynch. Aktien sjönk 1,5 procent.

Ett stigande oljepris drog upp flera bolag i sektorn. Enligt uppgifter till Reuters planerar Opec och dess allierade, Opec+ att skärpa produktionsbegränsningarna ytterligare. Marathon Oil steg 2,8 procent. Däremot rasade Apache 13 procent sedan bolaget släppt en statusuppdatering för en oljekälla i Afrika som oroade investerare.

Apple handlades ned i det sura börsklimatet. Dock har JP Morgan dragit upp riktkursen för teknikjätten till 296 dollar (290) efter att ha blivit mer optimistisk kring Iphonevolymerna för 2020 och 2021. Aktien var ned 0,8 procent till cirka 265 dollar.

På makroagendan senare i veckan väntas den viktiga sysselsättningsrapporten för november, som släpps på fredag.

Räntan på den amerikanska tioåringen var upp 6 punkter till 1,84 procent.

Graf: S&P 500-index måndagen den 2 december

Bildkälla: Infront