0,00% Idag

2020-11-20 17:34:35

NEW YORK: BLANDAD UTVECKLING, ELBILSBOLAG UPP, S&P 500 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA-börserna utvecklades blandat en stund in i fredagens handel. Allt fler faktorer pekar numera på att ytterligare samhällsrestriktioner står för dörren, vilket sprider oro då den ekonomiska återhämtningen riskerar att dröja. Elbilsföretagen fortsatte att uppmärksammas av placerare.

Vid 17.20-tiden var Dow Jones industriindex ned 0,3 procent till 29.390. S&P 500 tappade 0,1 procent, till 3.577, medan tekniktunga Nasdaqs kompositindex adderade 0,2 procent till 11.928.

Bland fredagens bolagsnyheter uppmärksammades flertalet elbilsföretag.

Teslas senaste modell, Model Y, har fått betyget "ej rekommenderad" av amerikanska Consumer Reports på grund av problem med pålitligheten. Tesla hamnade på näst sista plats i magasinets test. Produktionen av Model Y startade i början av 2020 och modellen väntas bli bolagets bäst säljande. Aktien, som på torsdagen stängde upp 2,6 procent, var ned 1,1 procent efter ett par timmars handel på fredagen.

I samma sektor rusade Ayro över 50 procent på fredagen. Bolaget utvecklar och anpassar kompakta elfordon utifrån särskild behovsbild. Även kinesiska tillverkaren Nios aktie steg, upp 3,3 procent, och har därmed adderat drygt 90 procent den senaste månaden.

Läkemedelsbolaget Pfizer, som tillsammans med tyska Biontech kommit längst i loppet om att färdigställa ett vaccin mot covid-19, har nu lämnat in en nödansökan till amerikanska läkemedelsverket FDA. Aktierna steg 1 respektive 7 procent.

Räntan på den amerikanska tioåringen var ned 1 punkt till 0,84 procent.