-0,08% Idag

2019-09-11 07:52:25

ASIEN: UPP I TOKYO, NED I FASTLANDSKINA, BANKAKTIER I TOPP

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Asienbörserna visade lite blandad utveckling på onsdagen med plus i bland annat Tokyo och Hongkong men nedgång i Fastlandskina. Liksom tidigare i veckan låg fokus på kommande centralbanksmöten, ECB i morgon torsdag och Federal Reserve och Bank of Japan nästa vecka.

I Tokyo var Nikkei 225-index upp med 1 procent på morgonen, svensk tid. Svagare yenkurs gav stöd till exportföretag och bankaktier fortsatte upp. Toyota ökade nära 2 procent, Honda med drygt 3 procent, Mitsubishi UFJ Financial Group steg över 4 procent och Sumitomo Mitsui Financial Group med 3 procent.

Även i Hongkong tillhörde bankaktier dragloken. HSBC handlades upp nära 3 procent och Standard Chartered med 4 procent.

I Fastlandskina noterades starkare utveckling för mäklarföretag efter lättnader i regler för utländska investerares köp av kinesiska aktier.

Kina kommer att introducera viktiga åtgärder för att lätta den negativa påverkan från handelskriget med USA. Det uppgav Hu Xijin, chefredaktör för den statskontrollerade tidningen Global Times, på onsdagen, utan att citera någon källa, rapporterar Reuters.

I ett uttalande på kinesiska finansdepartementets hemsida uppgavs, enligt Bloomberg, att Kina inte listar majs, sojabönor och fläsk i de första undantagen av tullar på amerikanska varor.

I New York stängde de ledande börserna omkring oförändrade nivåer på tisdagen efter att ha noterats tydligt lägre under den inledande handeln.

Marknadstemperatur klockan 07:30

==============================================================