-0,41% Idag

2019-06-17 10:08:03

ERICSSON: TAGIT 34% AV 5G-KONTRAKTEN FRÅN CHINA MOBILE - MEDIA

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kinas största teleoperatör, China Mobile, har tilldelat omkring hälften av sina 5G-kontrakt hittills till inhemska Huawei.

Ericsson har tagit omkring en tredjedel av operatörens 5G-order, skriver South China Morning Post.

Av China Mobiles så kallade MME/SGSN-utrustning ska Huawei leverera 49 procent, medan andelen av SAE-GW/GGSN-utrustning är 54 procent. Ericssons har tagit 34 procent av operatörens order inom båda produktområdena, medan Nokia fått 12 respektive 9 procent av kontrakten.

Enligt tidningen China Daily är det totala värdet på den första omgången av China Mobiles 5G-order omkring 2 miljarder dollar, motsvarande cirka 19 miljarder kronor.

"Vi har tagit hänsyn till faktorer som pris, produktkvalitet och kundservice när vi fattat våra slutgiltiga beslut. Huawei är en av våra stora långsiktiga leverantörer och under åren har det (Huawei reds anm) konsekvent försett oss med exceptionella produkter och tjänster", säger China Mobile i en kommentar till tidningen.

China Mobile uppger också att bolaget även fortsättningsvis kommer att samarbeta med både inhemska och utländska leverantörer.