0,00% Idag

2021-04-16 08:40:34

BÖRSEN: ÖPPNING NÅGOT NED SPÅS, LJUSA BESKED FRÅN FINSKA BOLAG

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att få en trevande inledning på fredagens handel med dragning nedåt, i linje med tendensen för de ledande Europabörserna och trots den starka utvecklingen på torsdagens USA-börser.

Atrium Ljungberg har presenterat kvartalssiffror, New Wave flaggar för ett "starkt" första kvartal och en rad finländska storbolag har kommit med omvända vinstvarningar och prognoshöjningar.

Strax efter klockan 8.30 indikerade förhandeln hos IG-Markets en inledning 0,2 procent ned för Stockholmsbörsens OMXS30-index. På de stora europeiska börserna var terminen för DAX i Frankfurt upp 0,2 procent medan den för CAC i Paris var oförändrad.

USA-börserna gick starkt på torsdagen och S&P 500 slutade 1,1 procent upp och Dow Jones industriindex stängde över 34.000 för första gången.

På fredagen har USA-räntorna vänt upp och dollarn har stärkts lite. Asienbörserna är lite trevande, medan Kinas tillväxt första kvartalet var uppskruvad av baseffekter, men svagare än väntat. Tokyobörsen var upp 0,1 procent medan Hang Seng i Hongkong steg 0,4 procent.

I raden av finländska storbolag som kommit med positiva besked i form av omvända vinstvarningar, starka preliminära siffror för det första kvartalet och prognoshöjningar för 2021 återfinns Valmet och Uponor som därmed följer på torsdagskvällen liknande besked från UPM-Kymmene och Kesko.

Från danskt håll har Jyske Bank höjt helårsprognosen.

På svensk mark har fastighetsbolaget Atrium Ljungberg redovisat ett förvaltningsresultat på 311 miljoner kronor i det första kvartalet 2021. Väntat var 283 miljoner, enligt Infronts sammanställning av sex analytikers estimat. Driftsöverskottet blev 377 miljoner kronor, mot väntade 374 miljoner kronor.

New Wave meddelade att det första kvartalet var väsentligt bättre än väntat. Preliminär ebit blev 100 miljoner kronor (-24).

Programvarubolaget Vitecs nettoomsättning ökade med 21 procent till 373 miljoner kronor (309) under det första kvartalet 2021. Ebita-resultatet uppgick till 96 miljoner kronor (65) motsvarande en ebita-marginal om 26 procent (21).

För Electrolux del visade statistik från AHAM att leveranser av de sex största vitvarukategorierna i USA stigit med 26,9 procent i det första kvartalet 2021, jämfört med samma kvartal föregående år.

Efter torsdagsbörsens stängning meddelade Bayn Group att det har tecknat avtal om förvärv av fem bolag, inklusive två fastigheter. Bolaget gjorde vidare en riktad nyemission till kursen 24:50 kronor per aktie, som därmed tillförde 520 miljoner kronor. Kursen innebar en rabatt om nästan 15 procent, räknat utifrån torsdagens stängningskurs på 28:70 kronor.

Medicinteknikbolaget Implantica tar in 600 miljoner kronor i den riktade emission som bolaget aviserade efter börsstängning på torsdagen. Kursen sattes till 122:20 kronor per depåbevis.

New Equity Ventures styrelse föreslår en extra utdelning om 0:125 kronor per aktie, utöver den tidigare föreslagna ordinarie utdelningen på 0:25 kronor. Totalt blir utdelningen därav 0:375 kronor per aktie.

På fredagen är det premiär på NGM Nordic SME för hälso- och träningsrådgivningsbolaget Trainimal. Nyemissionen på 15,5 miljoner kronor med teckningskurs 33 kronor per aktie inför noteringen tecknades till 111 procent.

På rekommendationsfronten:

* Handelsbanken Capital Markets har sänkt rekommendationen för Gränges till behåll från köp. Riktkursen höjs däremot till 130 från 125 kronor.

* Jefferies International har nedgraderat Essity till behåll från köp. Riktkursen sänks till 285 från 320 kronor.

* Danske Bank inleder bevakning av medicinteknikbolaget Arjo och sätter den initiala rekommendationen till köp.

* Carnegie har sänkt sin rekommendation för Thule till sälj från behåll. Riktkursen höjs samtidigt till 360 från 350 kronor.

* Redeye inleder bevakningen av elfordonstillverkaren Inzile med ett rimligt värde på 47 kronor i en basvärdering. Torsdagens stängningskurs var 39 kronor.

* JP Morgan har inlett bevakning av bilsäkerhetsföretaget Veoneer med rekommendationen neutral. Riktkursen är 24 dollar, motsvarande cirka 203 kronor.