-1,14% Today

2017-11-20 08:03:04

INTEGRUM: GRUNDAREN RICKARD BRÅNEMARK HAR SÅLT 750.000 AKTIER

STOCKHOLM (Direkt) Medicinteknikbolaget Integrums grundare och storägare Rickard Brånemark sålde på fredagen 750.000 aktier i Integrum till kursen 22:80 kronor i en blockaffär. Posten var på drygt 17 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget.

"Aktierna har förvärvats av ett fåtal externa investerare. Söderlind & Co AB har givit sitt medgivande för försäljning av aktierna i enlighet med de lock up-avtal som ingicks i samband med att Integrum listades på Nasdaq First North. Medgivandet har givits mot bakgrund av att affären genomförs som en så kallad blockaffär till ett fåtal utvalda investerare utanför marknaden", heter det i pressmeddelandet från Integrum.

Säljare i transaktionen var Braanemark Medical AB som indirekt ägs av Rickard Brånemark. Efter transaktionen äger Braanemark Medical AB 640.000 A-aktier och 4.660.000 B-aktier, motsvarande 59,2 procent av samtliga aktier och 75,2 procent av det totala röstetalet.

I våras ägde Rickard Brånemark med närstående cirka 80 procent av kapitalet i Integrum och 88 procent av rösterna. Han förband sig att inom ett år från handelspremiären i maj 2017 inte sälja 5,29 miljoner aktier, motsvarande drygt 87 procent av sitt dåvarande aktieinnehav.

Integrum utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser. Grundaren Rickard Brånemarks far Per-Ingvar Brånemark upptäckte på 1960-talet att ben kan växa ihop med titan, vilket bland annat har använts i tandbehandlingar.

När Nyhetsbyrån Direkt i våras intervjuade Integrums vd Jonas Bergman sade han att Rickard Brånemark är bolagets kliniska rådgivare, bland annat kring uppträning och certifiering av kirurger, samt att han arbetar en hel del med bolagets forskningsprojekt.

Graf: Integrums aktiekursutveckling 15 maj - 17 nov 2017

Källa: Infront