0,00% Idag
-32,51% Sedan årsskifte

2022-09-22 17:53:04

NORDEN: KÖPENHAMNSBÖRSEN FÖLL, BANKER STEG, VINX 30 -2,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De nordiska börserna stängde nedåt i linje med omvärlden. Sentimentet tyngdes av Fed-beskedet under onsdagen och de amerikanska börsernas svar på det i form av fallande index. Vinx 30 föll 2,3 procent till 1.162.

Köpenhamnsbörsen föll tungt med OMXC25 ned 2,7 procent till 1.483. Sämst i indexet gick vaccinutvecklaren Bavarian Nordic med ett tapp på 8,3 procent.

Bavarian Nordics vd fortsätter enligt tidningen Børsen tro att en marknad kommer att öppna sig för bolagets kommande covid-19-vaccin, men han erkänner samtidigt att det inte kommer bli lätt. Bolagets aktie gick också starkt tidigare i veckan, delvis på grund av en ytterligare beställning på apkoppsvaccin.

Däremot gick det bättre för banker och bryggerier. Jyske Bank och Danske Bank klättrade 1,1 respektive 0,1 procent, medan Carlsberg ökade 0,7 procent.

Det norska storbolagsindexet OBX gick bättre med en marginell nedgång på 0,1 procent till 1.071. Kemibolaget Yara toppade listan med en uppgång på 1,3 procent, medan oljebolaget Equinor samt fiskodlingsbolaget Mowi låg bakom med 0,9 procent vardera.

Gymkedjan Sats backade marginellt. Bolaget meddelade att det vill hålla kapitalmarknadsdag den 28 oktober, där nya finansiella mål ska presenteras.

I Finland låg OMXH25 på minus 1,5 procent vid 4.477. Fortum fortsatte att lyfta, om 7,9 procent, likt de senaste dagarna efter beskedet att den tyska staten köper Uniper. Nordea sågs också på grönt med en uppgång på 1,1 procent.

Bostadsbolaget Kojamo och mjukvarubolaget QT Group pressades däremot runt 5,5-6,0 procent vardera. Många verkstadspjäser utvecklades även sämre än index.