-0,34% Idag

2019-03-21 08:33:28

BÖRSEN: FÖRSIKTIG ÖPPNING NEDÅT VÄNTAS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda torsdagen med en nedgång.

Federal Reserves besked på onsdagskvällen att lämna räntan orörd fick USA-börserna att stiga initialt, men vända nedåt under slutet av handelsdagen. I Asien var det överlag upp på morgonen, med börserna på det kinesiska fastlandet i täten. I Tokyo är börsen helgstängd på torsdagen.

Vid klockan 8.25 indikerade IG:s förhandel en nedgång runt 0,3 procent för Stockholmsbörsens OMXS30-index. Det var i linje med terminerna för tyska DAX. Terminerna för CAC40 och FTSE100 var vid samma tidpunkt oförändrade.

Bland morgonens nyheter rapporterar Dagen industri att staten kan vara på väg att sätta upp sitt innehav i Telia på säljlistan. Sverigedemokraterna har svängt och därmed kan Alliansen med SD:s stöd köra över regeringen när frågan inom kort ska behandlas i riksdagen.

Skanska har lanserat ett nytt mål för den justerade nettoskulden inför byggkoncernens kapitalmarknadsdag på torsdagen. Med start 2019 ska nettoskulden inte understiga -9 miljarder kronor.

I övrigt väntas frågan hur byggkoncernen ska förbättra lönsamheten, efter att nedskrivningar hämmat byggmarginalen under de senaste åren, stå i fokus på torsdagens kapitalmarknadsdag.

Hjälmbolaget Mips vd Johan Thiel säger i ett pressmeddelande med anledning av gårdagens kursfall på över 30 procent att han är "fortsatt lika övertygad som tidigare om vår förmåga att leverera på de långsiktiga finansiella mål som vi satt som koncern".

Kursfallet kom i spåren av nyheten att amerikanska Bontrager lanserat hjälmar med ett material som uppges vara mer effektivt än Mips-tekniken på reducera hjärnskador vid fall.

Oljebolaget Enquest upprepar i bokslutskommunikén bedömningen att oljeproduktionen under 2019 kommer att motsvara cirka 63.000-70.000 fat per dag. För helåret 2018 redovisar Enquest ett resultat före skatt på 94 miljoner dollar.

På rekommendationsfronten har Pareto Securities höjt riktkursen för Munters till 48 kronor från 45 kronor. Rekommendationen köp upprepas. Aktien stängde på 41:95 kronor på onsdagen och den har gått upp drygt 23 procent sedan årsskiftet, men är trots det ner nästan 15 procent de tolv senaste månaderna.

Danske Bank Markets har höjt riktkursen för Investor till 478 kronor från 443 kronor och upprepat köp. Onsdagens stängningskurs var 421:90 kronor.

Aktiespararnas tidning Aktiespararen ger i det senaste numret köprekommendation för investeringsbolaget Creades, nischbanken Collector, byggföretaget Peab och omsorgsbolaget Humana. Samtidigt ges avvakta-rekommendationer för massabolaget Rottneros, gruvbolagen Boliden och Lundin Mining, e-handlaren Boozt och byggbolaget NCC.

I det senaste numret av Affärsvärlden rekommenderas köp av aktier i Vitec, Stora Enso och B3 Consulting.

På Makroagendan:

* SCB: finansräkenskaper 4 kv kl 9.30