-0,17% Idag

2020-12-18 17:58:25

BÖRSEN: BANKVÄNDNING EFTER FI-BESKED, OMXS30 +0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen stängde aningen upp på fredagen efter att ha rört sig mellan plus och minus. Bankerna stod för en vändning efter nya rekommendationer från Finansinspektionen angående utdelningar.

Vid stängning var storbolagsindex OMXS30 upp 0,1 procent till nivån 1.887. Aktier för 26,9 miljarder hade då bytt händer på Stockholmsbörsen.

Finansinspektionen uppdaterade sin rekommendation för bankernas utdelningar och återköp. FI uppmanar bankerna att fortsatt vara restriktiva, men de nya rekommendationerna är mer generösa än de ECB gav på tisdagen.

De tre svenska storbankerna vände upp efter beskedet och placerade sig högt upp i listan med uppgångar mellan 1,3 och 1,5 procent. Nordea som står under ECB-tillsyn stannade kvar på den nedre delen av OMXS30.

Antalet H&M-butiker som tillfälligt stängts på grund av coronapandemin har återigen ökat. Bakom ökningen ligger främst nya nedstängningar i Tyskland. H&M-aktien placerade sig i botten med en nedgång på 2,3 procent.

Stillfront meddelade under natten mot fredagen förvärv av Sandbox Interactive och Super Free Games. Förvärven beräknas bidra med 1,5-2,0 miljarder kronor i omsättning och med 350–450 miljoner kronor i ebitda under 2021. Köpeskillingen uppgick till totalt 2,6 miljarder kronor. Gamingbolagets aktie avancerade närmare 9 procent.

Castellum höjde sitt bud på norska Entra där en budstrid pågått med SBB sedan slutet av november. Budet består av kontanter och utbyte av aktier och uppgår till motsvarande 185 norska kronor per aktie. Castellums aktie backade 2,3 procent på Stockholmsbörsen medan Entra fortsatte upp 2 procent till 188 norska kronor i Oslo.

Den andra kombattanten SBB har varit i köptagen på annat håll och förvärvat drygt 54 procent av aktierna i Offentliga Hus av bland annat storägaren Fastator för 15:40 kronor per aktie. Bolaget som noterades på First North så sent som i slutet av oktober steg dryga 20 procent till 15:30 kronor. Köpande SBB var ner 0,4 procent.

I fastighetssektorn har även Serneke gjort affärer och sålt byggrätter i Göteborg för cirka 200 miljoner kronor med en väntad positiv resultateffekt på cirka 80 miljoner kronor. Aktien som rasade 23 procent på torsdagen efter beskedet att Balder gått in som partner i Karlatornsprojektet, återtog 3,3 procent på fredagen.

Uppåt var det även för Byggmax som meddelade att bolaget tar steget in på den danska marknaden efter årsskiftet genom en kombination av e-handel och förvärv av butiker. Aktien steg 4,1 procent.

Erik Penser Bank har inlett bevakning av nanoteknikbolaget Nanologica, under analysgaranti där bolaget själva betalar för analysen. Det motiverade värdet på aktien sattes till mellan 19 till 20 kronor. Aktien handlades upp 14,3 procent till 13:60 kronor på fredagen.

Pareto har mer än fördubblat sin riktkurs för Isofol Medical till 58 kronor (22:30) med en bibehållen köprekommendation. Forskningsbolaget lyfte 9,6 procent till 26:30 kronor.

Graf över OMXS30 under fredagen:

Källa: Infront