0,00% Idag

2021-04-16 17:50:55

BÖRSEN: STARK AVSLUTNING PÅ VECKAN, OMXS30 +1,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen hade en positiv fredag och uppgången förstärktes under de avslutande timmarna, då även Wall Street öppnade på plus.

Bland sektorerna utmärkte sig framför allt industribolagen genom att avancera mer än övriga.

Vid stängning hade OMXS30 klättrat 1,7 procent till 2.281 och aktier för 25,1 miljarder kronor hade omsatts på Stockholmsbörsen.

Högst upp inom OMXS30 tronade Volvo med en uppgång på 3,4 procent, följt av SKF som steg 2,6 procent och Atlas Copco som stärktes 2,5 procent. Flera verkstadsbolag gick starkt. Finländska verkstadskoncernen Valmet har höjt sina prognoser för 2021 och bolaget är därmed ett av flera finländska storbolag med positiva utsikter.

Även storbankerna gick starkt och steg 1,5-2 procent. Inom banksektorn höjde danska Jyske Bank sin vinstprognos för 2021 med 10 procent. Banken motiverade höjningen med en stark start på året, inte minst inom trading.

Långt ned inom OMXS30 återfanns SCA, som dock handlades utan rätt till utdelning om 2 kronor. Justerat för detta steg aktien i stället något.

Evolution backade 0,9 procent sedan Danske Bank nedgraderat aktien till behåll från tidigare köp.

Bland dagens stora vinnare fanns New Wave som lyfte 10 procent efter att ha berättat att det första kvartalet varit väsentligt bättre än väntat. Bolagets preliminära rörelseresultat blev 100 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 24 miljoner för samma period i fjol.

Sinch backade 0,8 procent till 1.726 kronor, efter att Danske Bank upprepat sin säljrekommendation och sänkt riktkursen för aktien med 50 kronor till 1.400 kronor.

Arjo gynnades däremot av att Danske Bank inlett bevakning av medicinteknikbolaget med rekommendationen köp. Aktien handlades upp 3,9 procent.

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg avancerade 4 procent efter att ha redovisat ett förvaltningsresultat på 311 miljoner kronor för det första kvartalet. Det var något bättre än de 283 miljoner kronor som väntades enligt Infronts sammanställning.

Vitec steg 8,8 procent. Programvarubolagets nettoomsättning ökade 21 procent till 373 miljoner kronor under det gångna kvartalet.

Bayn Group sjönk 4,9 procent till 27:30 kronor. Bolaget ska förvärva fem bolag och har gjort en riktad nyemission till kursen 24:50 kronor per aktie, som därmed tillförde 520 miljoner kronor.

Det amerikanska läkemedelsverket FDA har återupptagit sin granskning av biokemibolaget Arocells så kallade 510(k)-ansökan. Ett godkännande av ansökan för Arocell TK 210 Elisa kommer att göra produkten tillgänglig för kliniska prover från patienter. Aktien lyfte 8 procent.

Implantica backade 9,4 procent till 123 kronor. Medicinteknikbolaget tog in 600 miljoner kronor till kursen 122:20 kronor i den riktade emission bolaget aviserade efter börsstängning på torsdagen.

Tränings- och kostrådgivningstjänsten Trainimal hade en motig start i sin premiär på NGM Nordic SME. Slutnoteringen 26:60 kronor innebar en nedgång med 19 procent jämfört med teckningskursen 33 kronor.

Graf över OMXS30 fredag 16 april

Källa: Infront