-1,87% Idag
-5,45% Sedan årsskifte

2018-04-13 10:06:06

BÖRSEN: INLEDANDE OPTIMISM FALNAR, CLAS O LYFTER, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde fredagens handel med en mindre uppgång och anslöt sig därmed till övriga europeiska handelsplatser. Den tidiga optimismen fick bränsle av amerikanska signaler om mildrade handelsspänningar.

Stora Enso drog med sig skogssektorn uppåt i spåren av en omvänd vinstvarning och Clas Ohlson tog revansch efter en tung period med starka försäljningssiffror för mars.

Vid 10-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,2 procent till nivån 1.521. I Tyskland och Frankrike steg motsvarande index 0,3 respektive 0,2 procent.

Börserna i Nordamerika och Asien steg överlag under det senaste dygnet sedan USA:s president Donald Trump till synes tagit steg för att mildra de internationella handelsspänningarna. Budskapet på torsdagskvällen var att USA under vissa omständigheter kan komma att återansluta till handelsavtalet TPP, som landet lämnade för ett år sedan i ett av presidentens första beslut.

Bland aktierna i OMXS30 tog ståltillverkaren SSAB täten med en uppgång på 1,7 procent. Andra konjunkturkänsliga råvaru- och verkstadsbolag hörde också till vinnarna för dagen, bland dem Volvo, Atlas Copco och Boliden.

Byggbolaget Skanska följde upp den senaste tidens ordermeddelanden med två nya amerikansk order, denna gång värda 360 respektive 310 miljoner kronor. Aktien steg 1,6 procent

Störst nedgångar noterades för Swedish Match, minus 1,4 procent efter en rekommendationssänkning från Handelsbanken, och Ericsson, som tappade knappt 1 procent. Essitys nedgång på 2,3 procent motsvarades av avskild utdelning.

Mer dramatiskt var det utanför storbolagsindexet.

Massa- och pappersjätten Stora Enso levererade en omvänd vinstvarning för det första kvartalet och en prognos för det andra kvartalet som slog marknadens förväntningar. Aktien steg 3 procent.

Andra bolag i sektorn, som finländska UPM-Kymmene och Metsä Board, Billerud Korsnäs och Ahlström Munksjö steg 1-2 procent.

Även detaljhandelskedjan Clas Ohlson överraskade med starka data. Den totala försäljningen steg 9 procent under månaden, klart över enligt SME Direkt väntade 2,4 procent. Aktien belönades med en kursuppgång om över 10 procent. Hittills i år är aktien dock fortfarande ned 12 procent.

Torsdagens uppgång för flygbolaget SAS och i Oslo för Norwegian efter brittiska IAG:s köp av en aktiepost i den senare, fortsatte på fredagen. SAS lyfte 3 procent och Norwegian 5 procent.

Pareto Securities har inlett bevakning av fukthanteringsbolaget Munters med en köprekommendation och riktkursen 60 kronor. Aktien steg 3,6 procent till 49:65 kronor.

Batteritillverkaren Alelion, noterad på First North, lyfte 10 procent efter att ha tecknat ett ramavtal med japanska Toyota.

Rejält upp, plus 13 procent till 46:60 kronor, var det även för Sedana Medical, som meddelade att försäljningen under det första kvartalet uppgick till 15,5 miljoner kronor, "mer än förväntat". Aktien har haft en svängig månad, med priser i allt från 39 kronor till 61 kronor.

På dagens rapportagenda kvarstår storbankerna JP Morgan klockan 13, samt Citi och Wells Fargo klockan 14.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 13 april

Källa: Infront