+1,37% Idag

2018-03-07 08:29:53

NYHETER I KORTHET ONSDAG 7 MARS

TULLAR INFÖRS. Efter mötet med Stefan Löfven på tisdagen upprepade Donald Trump att EU dragit nytta av USA i handelsförbindelserna och stod fast vid ståltullarna. (DN)

WALLENBERG MÖTTE ROSS. Investors ordförande Jacob Wallenberg framförde näringslivets oro till USA:s handelsminister Wilbur Ross på tisdagen. Mötet var "ganska kort och konstruktivt" enligt svensken. (SvD)

SÄNKT SKATT. Nästa regering måste växla upp reformtempot, samtidigt som marginalskatterna på sikt ska ned under 50 procent, enligt Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. (DI)

MER SJUKERSÄTTNING. Även företagare med aktiebolag ska få särskilda regler under uppbyggnadsskedet så att deras SGI-nivå motsvarar den anställda, skriver regeringen. (DI)

MER PENSION. De sämst ställda pensionärerna ska få upp till 1.300 kronor mer i månaden genom att garantipensionen och taket för bostadstillägget höjs. (DN)

MER TILL VÅRDEN. Vårdköerna har fördubblats och Alliansen föreslår därför att kömiljarden återinförs. (SvD)

BILSAMARBETE? Daimlers vd säger ja till att undersöka ett samarbete med Volvo Cars men tvärnej till AB Volvo. (SvD)

SCANIA TILL BÖRSEN? En börsnotering av Scania är "ett möjligt alternativ men vi diskuterar också andra alternativ", säger VW-vd:n Matthias Müller till SvD vid bilsalongen i Genève. (SvD)

NOG MED OPERATÖRER. MTG:s Sverigechef Anders Jensen anser inte, som bolaget tidigare har meddelat i en SvD-intervju, att MTG bör starta en ny mobiloperatör. Däremot tror han att MTG kan skapa "fler mobiltjänster som är utvecklade med utgångspunkt från innehållet". (SvD)

ELTEL-UTREDNINGAR NEDLAGDA. EBM har lagt ned sina utredningar om grovt bokförings- och insiderbrott, men storägarna vill att styrelsen noga prövar en skadeståndsprocess mot både tidigare vd och ordförande. (DI)

SPEL PÅ SPEL. THQ Nordic, Stockholmsbörsens största dataspelsföretag, ser "väldigt billigt ut" om inte det nya storförvärvet Koch visar sig ha oväntade skelett i garderoben. (DI)

AIK-ORDFÖRANDEUTMANING. Eric Ljunggren, Metros förra chefredaktör, föreslås bli ny ordförande i NGM-listade AIK Fotboll AB:s röstmässigt största ägare AIK Fotbollsförening inför årsmötet 12 mars, i ett alternativt förslag till styrelse. Nuvarande ordförande tillika valberedningens förslag är Per Bystedt, som även är ordförande i bolaget samt näst efter Fabege största kapitalmässiga ägare i AIK Fotboll. (DN)