+1,25% Idag

2019-06-13 17:56:01

BÖRSEN: SKOG OCH VERKSTAD UPP, KINNEVIK NED, OMXS30 +0,3% (OMS)

(Tillägg: Bild i föregående version var från eftermiddagen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen vände upp efter tidiga nedgångar på torsdagen. Stundtals handlades OMXS30 åter över 1.600, lyft av verkstads- och skogsaktier. Viss avmattning mot slutet gav stängningen 1.598, en uppgång med 0,3 procent. Det var en starkare utveckling än ute i Europa med Stoxx 600 på plus 0,1 procent.

Flera av industri- och verkstadsbolagen visade styrka under torsdagens börshandel, som totalt omsatte 18,4 miljarder kronor. Atlas Copco steg 1,7 procent, Sandvik 1,2 procent och Assa Abloy 0,9 procent. Även Electrolux gick starkt, 1,1 procent upp.

Skogs- och pappersbolagsaktier var allra längst fram i täten av den positiva utvecklingen efter den senaste månadens kurspress i sektorn. SCA lyfte mest i OMXS30, 2,1 procent upp. Ahlström-Munksjö rusade 6,9 procent och Rottneros 5,3 procent. Stora Enso var 2,3 procent upp och Billerud Korsnäs 2,6 procent. Noterbart i sektorn var en positiv guidning från brittiska kartongproducenten DS Smith, som rapporterade under natten.

Oljepriset steg med kraft under morgonen efter attackerna mot tankfartyg, bland annat norska Frontlines Front Altair. Visst avmattning i prisstegringen, intialt över 4 procent, noterades dock efter att Opec varslat om noterade efterfrågerisker orsakade av handelskonflikten mellan USA och Kina. Lundin Petroleums och IPC:s lyft för dagen var 1 procent respektive 0,8 procent.

Morgonens stora bolagsnyhet kom från Kinnevik, som med en nedgång på 3,6 procent för dagen sjönk till botten av OMXS30. Beskedet om att säljerbjudandet av aktier i teleoperatören Millicom dras tillbaka tillskrevs olika tolkningar av analytiker och ägare.

"Frigjort kapital från Millicom-innehavet är enligt oss nödvändigt för att bolaget ska kunna accelerera strategin med fokus på tillväxtbolag i vissa geografier", skrev DNB.

Swedbank Robur, som är den tredje största ägare i Kinnevik, tycker däremot att investmentbolaget gjorde rätt som avbröt "med tanke på att det indikerade värdet vid försäljningen inte motsvarar bolagets förväntningar", menar Swedbank Robur i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Banksektorn handlades i nedre delen av storbolagslistan. Swedbanks aktie, som stod ut positivt under större delen av handelsdagen, föll tillbaka efter att danska Finanswatch rapporterat att amerikanska advokatbyråer undersöker möjligheterna att stämma banken på investerares vägnar. Aktien stängde på plus 0,1 procent efter tidigare uppgångar över procenten. Nordea och Handelsbanken var båda strax under nollstrecket.

Tobaksbolaget Swedish Match, som backade 0,6 procent, var högt omsatt för dagen efter att en storpost har mäklats av SEB och Affärsvärlden rekommenderat köp i sitt senaste nummer. Aktien föll tillbaka under eftermiddagen på besked om att amerikanska läkemedelsverket FDA vitsordat anti-tobakslobbyns protester och indikerat att förbudsprocessen för smaksatt tobak ska snabbas på.

Munters föll 8,6 procent efter att Nordic Capital i ett auktionsförfarande sålt aktier för 44 kronor styck, motsvarande 10 procents rabatt mot onsdagens stängningskurs.

Bild: Stockholmsbörsens OMXS30 den 13 juni

Källa: Infront