-0,08% Idag

2019-04-11 14:33:08

BÖRSEN: LINDAB LYFTER PÅ VINSTBESKED, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen höll sig på torsdagen vid nära nog oförändrade indexnoteringar. Nyhetsflödet var relativt tunt, men en rad rekommendationsändringar satte avtryck i enskilda aktiekurser.

Vid 14.20-tiden hade OMXS30 stigit 0,2 procent till 1.632 och aktier för 6,7 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen. På marginalen tyngdes det svenska storbolagsindexet av avskilda utdelningar i Telia och Electrolux. Bland de stora Europabörserna steg CAC40 i Paris med 0,8 procent, medan tyska DAX och brittiska FTSE 100 visade mindre uppgångar.

Bland sektorerna steg industri, teknik och finans, medan telekom, råvaror och energi låg på minus.

Starkast i OMXS30 var för andra dagen i rad Getinge, som handlades upp 3,4 procent. Autoliv steg 2,2 procent och Kinnevik avancerade 1,6 procent. Zalando, där Kinnevik är största ägare med 32 procent av aktierna, får en nygammal styrelseordförande i form av Cristina Stenbeck som innehade samma position i nätmodehandlaren åren 2014-2016.

Lindab lyfte 8 procent efter en omvänd vinstvarning på onsdagskvällen. Byggkomponentbolaget släppte preliminära kvartalssiffror som visade en omsättning på 2,3 miljarder kronor, 8 procent högre än under motsvarande period i fjol. Dessutom mer än fördubblades rörelseresultatet till 185 miljoner kronor (71).

Munters avancerade 4 procent sedan Klas Forsström, från Sandvik Machining Solutions, utsetts till ny vd. Forsström lämnar Sandvik senaste i oktober i år.

Invisio har fått en order på kommunikationsutrustning till Security Force Assistance Brigades, som är en specialenhet inom den amerikanska armén. Ordervärdet är cirka 26 miljoner kronor och aktien steg 2,6 procent.

I gruvsektorn var Boliden ned 0,2 procent efter att ha sänkts till sälj från neutral av Goldman Sachs. Banken har samtidigt höjt Lundin Mining till köp från neutral, vilket hjälpte aktien att stärkas 2 procent.

Danske har i en sektoranalys bytt fot angående Trelleborg och sänkt aktien till sälj från köp. Aktien sjönk 2,7 procent.

I fastighetssektorn har Kepler Cheuvreux sänkt både Nyfosa och Diös till behåll från köp. Aktierna backade 1,1 respektive 1,6 procent.

Doros nya tillväxtområde, trygghetslarm, är tillräckligt lockande för att motivera en köprekommendation, anser Affärsvärldens tjänst Analys+. Doro var 2,8 procent högre.

Nordea har sänkt Inwido till behåll från köp och fönstertillverkaren handlades 1,1 procent lägre.

Dansk-svenska Karnov, verksamt inom juridiska informationstjänster, gjorde på torsdagen debut på Stockholmsbörsen efter ett övertecknat introduktionserbjudande. Aktien kostade under den tidiga eftermiddagshandeln 43:22 kronor, marginellt högre än priset i teckningserbjudandet som var 43 kronor per aktie.

Efter att ha gått starkt på onsdagen fortsatte Calliditas upp 4,5 procent utan några offentliggjorda nyheter.

Diagram: Intradag OMXS30

Källa: Infront