0,00% Idag

2019-05-10 13:25:57

BÖRSEN: HANDELSHOPP HJÄLPER CYKLISKT, OMXS30 +0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen har på fredagen stigit med de större kontinentala börserna hjälpt av konjunkturkänsliga bolag och banker. Mer defensiva namn hade i allmänhet en svagare utveckling. USA-presidenten Donald Trumps höjda Kinatullar har tolkats som förhandlingstaktik och diskussionerna mellan parterna har fortsatt på hög nivå.

"Börserna i New York steg från dagslägsta under torsdagseftermiddagen. Investerare verkar fortsätta ställa hoppet till att beslutsfattare på båda sidor verkar för en avtrappning", skriver Deutsche Bank i ett marknadsbrev och påpekar att USA-börserna lyfte över en procentenhet efter torsdagens europeiska stängning sedan Donald Trump uppgett att det "fortsatt är möjligt" att få till ett handelsavtal.

Vid 13.20-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,7 procent till 1.608. Aktier för omkring 6 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. I Tyskland och Frankrike steg motsvarande index omkring 1 procent.

Att Donald Trump vid svensk lunchtid twittrade att det inte är någon brådska att nå ett handelssamtal med Kina dämpade börshumöret något. Han skrev dock samtidigt att samtalen mellan länderna fortsätter med en vänskaplig anda.

Getinge toppade svenskt storbolagsindex med 2,1 procents ökning medan Swedbank, Boliden och ABB följde kort efter. Även SSAB steg mer än index, hjälpt av högre basmetallpriser och tilltagande konjunkturförhoppningar. Bland banker följde SEB efter med 1,5 procents ökning. I Köpenhamn ökade Danske Bank kring 5 procent sedan det delgivits att Chris Vogelzang, närmast från nederländska banken ABN Amro, blir ny vd.

Bland de fåtalet förlorare bland storbolagen hittades mer defensiva Astra Zeneca och Swedish Match. Snusbolaget hittades i botten med ett tapp på nära 2 procent efter torsdagens rapportklättring.

Utanför OMXS30 lyfte rapporterande teknikkonsulten Sweco drygt 8 procent efter en rapport som visade en organisk tillväxt om 5 procent.

Teknikhandelskoncernen Lagercrantz avancerade 10 procent sedan Handelsbanken höjt rekommendationen för aktien till köp.

Oljebolagen steg med hjälp av något högre oljepriser. Africa Oil, som rapporterat, steg runt 4 procent, och även Lundin Petroleum klättrade nära 4 procent.

Uppåt var det även för kundanskaffningsbolaget Catena Media sedan hedgefonden Bodenholm ökat sitt innehav till drygt 10 procent av kapitalet. Aktien steg drygt 2 procent.

Investmentbolaget Medcap redovisade en rejäl vinstökning med viss draghjälp från IFRS 16-övergången. Aktien rusade 15 procent.

MTG, numera inriktat på e-gaming, steg omkring 3 procent efter en ny köprekommendation från SEB.

I gruvsektorn var Lucara Diamond svagt ned efter en rapport som analytiker klassade som blandad.

Guldbolaget Endomines, som aviserade en företrädesemission om 165 miljoner kronor med teckningskurs 3:50 kronor, rasade 23 procent till 4:20 kronor.

Spotlightlistade E-sportbolaget Esen tappade 17 procent efter att omsättningen minskat till 0,5 miljoner i det första kvartalet (0,9). Vd:n Joakim Stenberg framhöll att bolaget inte alls når sina interna försäljningsmål och förväntningar.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 10 maj

Källa: Infront