0,00% Idag

2021-11-22 08:25:59

MAHA ENERGY: REKORD FÖR EBITDA OCH INTÄKTER 3 KV ENL VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Oljebolaget Maha Energy har dragits med produktionsproblem vid brunnen Tie-4 under det tredje kvartalet, men levererar ett rekordkvartal vad gäller intäkter och ebitda-resultat.

Det skriver vd Jonas Lindvall i bolagets niomånadersrapport.

"Vi det här laget hade jag verkligen hoppats att vi skulle kunna ha meddelat lovande resultat från vår första horisontella borrning på Tiefältet, men så är tyvärr inte fallet. Tie-4-brunnen fortsätter att pröva oss och vi borrar för närvarande 8-1/2-produktionshålet för tredje gången. Som en erfaren 'borrare' kan jag säga hur ont i magen jag får när borrsträngen fastnar i hålet", skriver Jonas Lindvall och fortsätter:

"Arbetet för att försöka få upp det som fastnat och att sidoborra är både tidsödande och dyrt. Det gör ju saken inte bättre att fördröjningen skjuter lönsamma fat olja på framtiden, vilket annars skulle ha positivt påverkat vårt resultat detta kvartal, framför allt till nuvarande oljepriser".

Om det inte vore för tillkommande kostnader för färdigställandet av stimulationen på bolagets brunn Tie-3 samt lite förbättringsarbete på GTE-4 under det tredje kvartalet hade "vi slagit vårt tidigare rekord" gällande även nettoresultatet, framhåller Maha Energy-chefen.

Övriga bolagets brunnar, det vill säga utöver Tie-4, producerade bättre än vad bolaget förutspått under det tredje kvartalet.

Maha Energy meddelade så sent som i oktober i år om Tie-4-problematiken. I samband med det reviderade även bolaget sin prognos för den årliga snittproduktionen 2021 till 3.500-4.000 fat oljeekvivalenter.