-1,14% Today

2018-01-11 12:22:53

BÖRSEN: SVAG INDEXUTVECKLING, KURSLYFT I HEXAGON, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlades något på minus under torsdagsförmiddagen med banksektorn som sänke efter onsdagens avancemang där. Hexagon stack ut på uppsidan efter att vd frikändes av en norsk domstol på onsdagen.

Klockan 12.10 var OMXS30 ned 0,2 procent till 1.625 och aktier för närmare 6 miljarder kronor hade omsatts. De större europeiska indexen noterades någon tiondel ner.

På makronivå kom tysk BNP-ökning 2017 in något under konsensus: plus 2,2 procent, mot väntade 2,4 procent enligt Reuters prognosenkät. Utfallet var dock klart över 2016 års 1,9 procent.

På svensk mark steg Hexagon drygt 4 procent efter att den norska tingsrätten på onsdagskvällen friat vd Ola Rollén för misstänkta insiderköp i biometribolaget Next Biometrics.

Next Biometrics noterade en uppgång på drygt 7 procent på Oslobörsen.

Sektorkollegan Fingerprint backade 0,3 procent.

Bland kursvinnarna i OMXS30 märktes Essity och Sandvik som avancerade 1,5 respektive 1 procent.

SHB och SEB intog jumboplatserna i OMXS30, med nedgångar på mellan 1 och 1,5 procent efter rekommendationssänkningar från Danske Bank. Telia backade knappt 1 procent för andra dagen i rad efter möjligen skärpt konkurrens från Tele2/Com Hem-affären.

Venue Retail Group gick mot strömmen i modesektorn och presenterade en nästan fördubblad vinst i senaste kvartalet samt en tydligt stigande jämförbar försäljning. Aktien belönades med en uppgång på 8 procent.

H&M var 1 procent ner till strax under 160 kronor.

Kappahl backade också men av mer matematiska skäl, då aktien handlas utan rätt till inlösenaktier med likvid 6:50 kronor per aktie. Kursen tappade mindre än så, 5:60 kronor eller drygt 12 procent.

Inom gamingsektorn vände Starbreeze åter upp efter onsdagens rekyl på den starka utvecklingen sedan årsskiftet. Aktien var vid lunchtid närmare 5 procent högre. THQ Nordic avancerade drygt 6 procent till 95 kronor och handlades därmed på ny rekordnivå sedan noteringen i slutet på 2016 som skedde till priset 20 kronor.

Inom samma sektor har Paradox köpt 33 procent av den amerikanska spelstudion Hardsuit Labs för 2 miljoner dollar. Paradox var 1,4 procent upp.

Bland Affärsvärldens fyra köpråd steg främst Doro och Semcon - upp 6 respektive drygt 4 procent - medan Indutrade och Pandox handlades kring nollstrecket.

Lucara fortsatte ned med 4,6 procent efter RBC:s rekommendationssänkning på onsdagen, då diamantaktien backade 1,3 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 11 januari

Källa: Infront