-1,14% Today

2018-01-12 08:38:08

BÖRSEN:

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda veckans sista handelsdag med något stigande index efter en morgon med ett relativt fylligt nyhetsflöde. Fredagens börsagenda är dock tunn bortsätt från att den amerikanska rapportperioden drar igång så smått med siffror från JP Morgan och Wells Fargo i eftermiddag.

Gårdagens aktiehandel i New York bjöd på breda uppgångar med nära procenten högre för de större indexen. Även den efterföljande Asienhandeln visade på plus i stora delar av regionen om än i mer blygsam omfattning jämfört med USA. Tokyobörsen noterades något ner.

Oljeterminerna handlas ner något nu på morgonen efter en lite rejälare sättning under gårdagens kvällshandel. Brenten var sent på torsdagseftermiddagen uppe och snuddade vid 70 dollar, men handlas nu på morgonen till 69:10. Basmetallerna noteras överlag något upp.

Vid 8.35-tiden noterades terminerna för de större Europabörserna mellan 0,1 och 0,4 procent högre. IG:s förhandel indikerar att Stockholmsbörsen ska öppna 0,2 procent upp.

* Electrolux valberedning föreslår att Staffan Bohman blir ny styrelseordförande i vitvarubolaget. Han ersätter därmed Ronnie Leten som i oktober i fjol meddelade att han lämnar sitt ordförandeuppdrag vid vårens stämma.

* Leo Vegas köper den brittiska kasinooperatören IPS, inklusive varumärken som 21.co.uk och Slotboss, för 65 miljoner pund.

* Opus har vunnit en offentlig upphandling och undertecknat en 8-årig koncession för fordonsbesiktning i Valparaiso, Chile.

* Edgewares fjärde kvartal 2017 har avvikit negativt från bolagets egna förväntningar. Såväl nettoomsättning som rörelseresultat väntas nu bli lägre än motsvarande period 2016.

* Lindab har utsett Ola Ringdahl till ny vd. Han ersätter därmed Fredrik von Oelreich som sedan den 29 september 2017 är tillförordnad vd.

* Dagens Industri skriver att pressen på Telia ökar efter den planerade sammanslagningen av Tele2 och Comhem. Telia överväger motdrag och bolaget har inte gett upp tanken på ett förvärv av danska TDC.

* Finländska verkstadsbolaget Kone meddelar att fjärde kvartalets omsättning var högre än väntat men att marginalpressen väntas fortsätta under 2018.

Rekommendationer/riktkurser

* DNB Markets höjer riktkursen för MTG till 410 kronor (350) och upprepar rekommendationen köp. Aktien stängde strax under 365 kronor på torsdagen.

* Jefferies höjer Sandvik till behåll från underperform. Riktkursen höjs till 150 kronor (120). Stängning torsdag 154:20.

Makro

- SCB: KPI december kl 9.30