-0,90% Idag

2018-08-29 08:47:42

BÖRSEN: ÖPPNING UPP VÄNTAS

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas öppna något upp på onsdagen.

Enligt uppgifter till Bloomberg News ska Kanada vara berett på att gå USA till mötes angående mejeriprodukter, vilket i sin tur sker i utbyte för kompromisser på andra Nafta-avtalsrelaterade områden.

Den amerikanska senaten bekräftade på tisdagskvällen att Richard Clarida blir vice-chef för landets centralbank Federal Reserve.

Vid 8.30-tiden antydde förhandeln hos IG en öppning upp 0,1 procent på Stockholmsbörsen storbolagsindex OMXS30, till nivån 1.674. Terminen för Parisbörsen indikerade en öppning upp 0,3 procent. Frankfurt- och Londonbörsens terminer i sin tur noterades för en öppning omkring nollan.

Börserna i Asien hade generellt sett en positiv utveckling med en något avvaktande handel till följd av att investerare utvärderar vilken effekt nästa del av Trump-administrationens penningpolitik kommer att ha, enligt Bloomberg News.

Catena Medias största ägare Optimizer Invest sålde cirka 4,35 miljoner aktier i affiliatebolaget. Priset per aktie blev 106:50 kronor per aktie i försäljningen som aviserades efter börsstängning på tisdagen.

Optimizer Invest är ett investeringsbolag som grundades av bland andra Henrik Persson Ekdahl som tidigare var tillförordnad vd i Catena Media men gick tillbaka till rollen som styrelseledamot i våras.

Academedia har släppt sin delårsrapport för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017. Bolaget hade ett justerat ebit-resultat på 207 miljoner kronor, vilket var något lägre än SME Direkts konsenssammanställning som låg på 219 miljoner. Ingen utdelning lämnas.

Ett annat utbildningsbolag, Engelska Skolan, kom också med bokslut och inte heller här blev det utdelning. Rörelseresultatet blev 27,8 miljoner kronor under fjärde kvartalet, april-juni (55,3). Resultatet påverkades negativt av att bolaget inte fick statligt bidrag för läxhjälp vilket det fick motsvarande kvartal året innan. Vidare påverkades marginalen negativt av att ökningen i skolpengen per elev inte återspeglar ökningen i lärarlöner, enligt bolaget.

First North-listade Fastator, som är ett investmentbolag inom fastighetssektorn, redovisade ett periodresultat för det andra kvartalet om 187 miljoner kronor (27,9). Här var det en stor positiv resultateffekt från huvudinnehavet Offentliga Hus som bidrog.

Enligt Maha Energys delårsrapport för det andra kvartalet landade bolagets olje- och gasproduktion på 1.429 fat oljeekvivalenter per dag (boepd)(259). Maha steg på tisdagen efter en köprekommendation från norska Arctic Securities, vilket medförde en uppgång om 7,6 procent.

Irlab Therapeutics, som handlas på First North, hade ett rörelseresultat på -23,5 miljoner kronor för det gångna kvartalet (-10,6). Bolaget uppgav även i sin delårsrapport att nästa steg i utvecklingen av läkemedelskandidaten IRL752 mot Parkinsons sjukdom och demens är att planera en fas 2b-studie där läkemedelskandidatens effekt ska studeras.

Den norska spelutvecklaren Funcom har redovisat ett rörelseresultat på 7 miljoner dollar för det andra kvartalet (0,2). Under det andra kvartalet ökade intäkterna till 15,2 miljoner (3,1), och bolaget härrörde ökningen till spelet Conan: Exiles, som beskrivs som deras bäst säljande spel hittills.

Aktieemissionen som genomförts av det danska teknikorienterade PR-företaget Hypefactor har övertecknats med 33 procent, och bolaget tillförs 20 miljoner danska kronor brutto. Första handelsdagen på Nasdaq First North i Köpenhamn beräknas bli den 3 september.

Handelsbanken Capital Markets har sänkt sin rekommendation för Clas Ohlson till minska, från tidigare öka. Riktkursen låg kvar på 80 kronor, vilket kan jämföras med tisdagens stängningskurs på 82:50 kronor.

Pareto Securities har sänkt sin riktkurs för Stillfront till 299, från 305 kronor. Rekommendationen köp upprepades. På tisdagen stängde Stillfront på 214:50 kronor.

Barclays Capital har höjt sin riktkurs för Africa Oil till 11, från 10 kronor och rekommendationen övervikt upprepas. Aktien stängde på 8:78 på tisdagen.