0,00% Idag

2021-11-25 08:40:58

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA PÅ PLUS, HELGSTÄNGT I USA KAN PÅVERKA

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen såg på torsdagsmorgonen ut att öppna uppåt i spåren av att USA-börserna återhämtade sig dagen före efter en svag inledning.

Vid 8.30-tiden indikerade handeln hos IG Markets en öppning på plus 0,4 procent för Stockholmsbörsen. Terminerna för tyska DAX och franska CAC 40 låg också på plus.

I USA är det helgstängt på torsdagen för Thanksgiving-firande, vilket även väntas påverka aktiviteten på den svenska börsen. På onsdagen stängde Dow Jones industriindex på oförändrat, Nasdaqs kompositindex på plus 0,4 procent och S&P 500 hade stärkts 0,2 procent, motsvarande en uppgång om 0,2 procent sedan Stockholmsbörsens stängning.

Protokollet från Fed-mötet i början av november visade att deltagarna oroas för den ihållande och breddade inflationen. Vidare debatterades när Fed kan tänkas börja höja räntorna för att kyla ned den amerikanska ekonomin.

Börserna i Asien gick åt skilda håll på torsdagen. Råoljepriserna har rört sig marginellt på torsdagen när många investerare avvaktar utvecklingen efter beskedet om att strategiska oljereserver ska frigöras i syfte att kyla av marknaden.

På svensk front var Elektas rörelseresultat på 533 miljoner kronor i det senaste kvartalet bättre än väntat och strålterapibolaget väntar sig en positiv påverkan från en fortsatt återhämtning på marknaden. De negativa effekterna från utmaningarna inom leverantörskedjan kvarstår dock under de kommande kvartalen och Elektas vd Gustaf Salford ser högre risk för brist på komponenter.

Gamingbolaget Enad Globals utfall under tredje kvartalet låg inom det prognosintervall som tidigare lämnats. Nettoomsättningen blev 409 miljoner kronor och justerat ebitda-resultat 89 miljoner kronor. Prognosen för fjärde kvartalet upprepas.

SBB har köpt ytterligare aktier i Amasten och kommer därefter att kontrollera cirka 66 procent av aktierna och rösterna i Amasten, vilket utlöser budpliktskyldighet.

Vidare bland morgonens nyheter har det amerikanska läkemedelsverket FDA godkänt läkemedelsföretaget Ablivas ansökan om klinisk prövning för läkemedelskandidaten KL1333, vilket möjliggör starten av den registreringsgrundande fas 2/3-studien och rekrytering av de första patienterna under 2022.

På rekommendationsfronten höjer Jefferies International Scandic Hotels till behåll från underperform. Riktkursen dras upp till 35 från 27:80 kronor.

Nordea Markets återupptar bevakning av Castellum med rekommendationen behåll och ett rimligt värde (fair value) för aktien på 260 kronor.

På torsdagen är det handelspremiär på NGM för Sun4Energy. Inför noteringen gjorde bolaget, som är verksamt inom solcellsanläggningar och elbilsladdare, en emission på 14 miljoner kronor som tecknades till 322 procent. Teckningskursen var 14 kronor vilket ger en värdering före erbjudandet om 45,7 miljoner kronor.

På First North inleds handeln i Resqunit, som är en underleverantör till fiskeribranschen. Bolaget tog in kapital i april och gjorde ingen emission inför notering.

Riksbanken lämnar räntebesked klockan 9.30. Enligt Infronts enkät kommer Riksbanken inte att röra reporäntan. Samtliga tio deltagande analytiker räknar med att reporäntan lämnas oförändrad, men beträffande räntebanan tror nio av de tillfrågade ekonomerna att Riksbanken nu kommer att signalera en räntenivå över noll procent i slutet av prognosperioden.