0,00% Idag

2021-09-15 08:39:23

BÖRSEN: GÅR MOT AVVAKTANDE INLEDNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen går mot en avvaktande inledning på onsdagen. Swedish Match vill knoppa av cigarrverksamhete och H&M har presenterat försäljningssiffror.

Vid klockan 8.30 indikerade förhandeln hos IG-Markets en öppning omkring oförändrat. På de europeiska börserna var terminerna för CAC 40 ned 0,6 procent medan DAX i Frankfurt var på omkring oförändrad nivå. New York-börserna slutade gårdagen ned i häradet 0,5-0,8 procent. Efter Stockholmsbörsens stängning tappade breda S&P 500 omkring 0,4 procent.

Swedish Match vill knoppa av sin cigarrverksamhet till aktieägarna och därmed helt lämna tillverkningen av röktobaksprodukter. Bolaget uppges förbereda separationen och en notering på en aktiebörs i USA som förväntas vara klar tidigast under andra halvåret 2022.

H&M:s försäljning ökade med 14 procent i det tredje kvartalet (juni-augusti), jämfört med motsvarande kvartal året innan. Analytikerna i Infronts sammanställning hade väntat sig en ökning med 16,8 procent.

Konkurrenten Inditex som bland annat äger klädkedjan Zara, har lämnat rapport för sitt andra kvartal (maj-juli). Resultat efter skatt uppgick till 850 miljoner euro var något under väntat medan nettoomsättningen var i linje med förväntat. Under perioden 1 augusti till 9 september ökade försäljningsökning i lokala valutor med 22 procent jämfört med motsvarande period 2020.

Electrolux Professional upprepade på morgonen de finansiella målen inför onsdagens kapitalmarknadsdag. Samtidigt ser bolaget att marknadens återhämtning som bolaget såg under det andra kvartalet har fortsatt in i det tredje.

Baserat på nuvarande bokningsläge förväntas Scandics beläggningsgrad uppgå till minst 50 procent i september. Under juli och augusti var beläggningsgraden omkring 58,5 respektive 53,5 procent. Bolagets bedömning är fortsatt att en beläggningsgrad omkring 40 procent behövs för att ge positivt justerat ebitda och omkring 50 procent för positivt kassaflöde.

Biofarmabolaget Calliditas, som i april 2021 beviljades prioriterad granskning av bolagets NDA-ansökan för Nefecon från FDA, har nu erhållit ett förlängt måldatum för läkemedelsverkets granskning efter att FDA begärt in ytterligare analyser och studiedata. Det nya måldatumet är den 15 december 2021.

I fastighetssektorn har ett antal affärer gjorts. SBB har förvärvat samhällsfastigheter i Danmark till ett fastighetsvärde om cirka 380 miljoner kronor. Den totala hyresintäkten uppgår till 23 miljoner danska kronor.

NP3 Fastigheter har å sin sida förvärvat en portfölj med ett sammanlagt fastighetsvärde på 251 miljoner kronor från Bonnier-koncernen.

Magnolia Bostad har sålt hyresbostäder med ett fastighetsvärde vid färdigställande om 435 miljoner kronor, medan Serneke har tecknat ett totalentreprenadavtal med Patriam om att bygga 48 bostadsrätter på Lidingö med ett ordervärde om cirka 157 miljoner kronor.

Sdiptech har höjt målet för den årligt förvärvade ebita-tillväxten till 120–150 miljoner kronor, från den tidigare nivån om 90 miljoner kronor. Det uppdaterade finansiella målet gäller från och med 2021 och tills vidare. Övriga finansiella mål förblir desamma, uppger bolaget.

Deutsche Bank har höjt sin rekommendation för SSAB till köp från behåll. Riktkursen höjs till 60 från 48 kronor. SSAB:s A-aktie stängde på 45:95 kronor på tisdagen.