+0,31% Idag

2019-01-23 12:32:31

INTEGRUM: RICKARD BRÅNEMARK ANSTÄLLS SOM FORSKARE VID MIT

STOCKHOLM (Direkt) Rickard Brånemark, som är grundare, storägare och styrelseordförande i medicinteknikbolaget Integrum som utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser, har accepterat en inbjudan att bli anställd som forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Rickard Brånemark kommer att samarbeta med professor Hugh Herr som är ledare för Biomechatronics Group vid MIT Media Lab. Integrum samarbetar redan med MIT i två forskningsprojekt.

"Dr Brånemarks anställning vid MIT ger nya möjligheter för både fördjupat samarbete inom dessa projekt, men skapar också förutsättningar för nya projekt", skriver Integrum.

Rickard Brånemark lämnade i fjol en professorstjänst i USA, "vilket möjliggör ett väsentligt ökat engagemang i Integrum", uppgav bolaget i augusti när det aviserades att han skulle ta över ordförandeklubban i Integrum.

Rickard Brånemark ägde vid årsskiftet 50,3 procent av aktiekapitalet och 65,9 procent av rösterna i Integrum, enligt ägardatatjänsten Holdings.