0,00% Idag

2021-03-29 13:43:38

ESG: BESLIK OM OKÄNDA HOTET MOT GRÖN ENERGI & KRITIKEN MOT H&M

Länk till intervju: https://youtu.be/HQHEUMx7Q_w

STOCKHOLM (Direkt Studios) Det okända Energy Charter Treaty, Energistadgefördraget, försvårar kraftigt länders klimatarbete.

Det säger Sasja Beslik, chef för hållbara finanser på schweiziska banken J. Safra Sarasin, i en intervju med Direkt Studios.

I det senaste avsnittet av "Sustainability with Sasja" riktar vi ljus mot det ouppmärksammade energiavtalet mellan 54 länder, däribland Sverige, som ger företag rätt att stämma stater på mångmiljardbelopp om de upplever att de blivit orättvist behandlade till följd av klimat- och miljöåtgärder.

Vad innebär Energistadgefördraget? Vilka industrier gynnas och varför är det svårt att lämna avtalet?

Utöver detta, diskuterar vi det senaste blåsvädret H&M hamnat i till följd av ett ställningstagande för mänskliga rättigheter i kinesiska provinsen Xinjang. Sasja Beslik är inte förvånad över detta, då fast fashion-industrin har stora hållbarhetsutmaningar. Däremot är Sasja Beslik förvånad över det stora stödet H&M har fått från bland annat Sveriges statsminister Stefan Löfven som menar att det är bra att företag tar sitt ansvar. Något Sasja Beslik inte riktigt håller med om i fallet med H&M.

Sista delen av programmet ägnas åt att diskutera Sasjas lista på bolag med hållbara affärsmodeller, nämligen Sandvik, Active Biotech och Precise Biometric.