+0,59% Idag

2019-03-22 08:39:39

BÖRSEN: TERMINER INDIKERAR LITET PLUS, SWEDBANK I FOKUS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedbank har stått i blickpunkten på fredagsmorgonen i och med att banken offentliggjort den statusrapport som Forensic Risk Alliance (FRA) författat. I sitt pressmeddelande skriver banken att den ska göra en "djupare analys" av penningtvättsärendet och att styrelsen har fortsatt förtroende för vd Birgitte Bonnesen.

Swedbank håller telefonkonferens klockan 8.30 i dag, fredag.

Börserna i New York steg på torsdagen. Dow Jones industriindex stängde upp 0,8 procent, det bredare S&P 500 på +1,1 procent och tekniktunga Nasdaq på +1,4 procent. I Asien är det lite blandat på fredagen med aningen plus på Tokyobörsen och lite minus i Kina.

På råvarumarknaden är det små rörelser i oljepriset och det gäller mestadels även för basmetallpriserna.

Vid 8.30-tiden pekade terminen för tyska DAX 0,2 procent upp och för franska CAC på plus 0,3 procent. IG:s förhandel indikerade en ökning för Stockholmsbörsens OMXS30-index med 0,3 procent.

Det brittiska pundet har återhämtat delar av torsdagens fall efter besked om att det åtminstone inte blir något hård brexit redan nästa vecka. EU-toppmötet beslöt natten till fredagen att förlänga Storbritanniens EU-medlemskap till åtminstone den 12 april.

Bioarctic handelsstoppades på torsdagen efter en kursnedgång på drygt 26 procent, sedan samarbetspartnerna Biogen och Eisai avbrutit två fas 3-studier med aducanumab mot alzheimer. Aducanumab är en konkurrent till antikroppen BAN2401 som Bioarctic utvecklar i samarbete med just Eisai och Biogen.

På torsdagskvällen skickade Bioarctic ett pressmeddelande med innebörden att de avslutade fas 3-studierna med aducanumab inte ska sammanblandas med Bioarctic läkemedelskandidat BAN2401. Vidare har meddelats att Bioarctics partner Eisai har initierat den globala bekräftande fas 3-studien med BAN2401 i patienter med tidig Alzheimers sjukdom.

Flera analyshus har uppdaterat riktkursen för byggbolaget Skanska efter torsdagens kapitalmarknadsdag. Kepler Cheuvreux lyfter riktkursen till 195 kronor från 175 kronor. Rekommendationen köp bibehålls. Samtidigt drar Nordea upp byggbolagets riktkurs till 183 kronor från tidigare 180, med fortsatt säljrekommendation. Under torsdagen ökade också SEB och ABG Sundal Collier sina riktkurser till 199 respektive 200 kronor, med bibehållna köprekommendationer.

Bland övriga rekommendationer inleder Berenberg Bank bevakning av Scandic Hotels med rådet att sälja aktien. Riktkursen sätts till 76 kronor. För Stora Enso sänker Nordea sin rekommendation till behåll från köp.

Elhanteringsföretaget Ferroamp gör på fredagen debut på First North och det danska hotellbokningsföretaget Nustay på Spotlight. Teckningskurserna var för Ferroamp 16 kronor per så kallad unit (varje unit innehåller en aktie och en teckningsoption) i emissionen före listningen och för Nustay var den 7:20 danska kronor per aktie.

I dag fredag är det sista dag för handel i MTG:s inklusive rätt till utdelning av Nent, tv-delen som ska knoppas av från MTG. På måndag den 25 mars handlas alltså MTG-aktien exklusive rätt till utdelning av A-aktier respektive B-aktier i Nent.

Efter börsens stängning på torsdagen meddelade First North att Oncology Venture observationslistas på grund av större osäkerhet om bolagets finansiella situation. Bioteknikbolaget publicerade sin årsredovisning i onsdags.

First North-listade e-hälsobolaget Frisq har placerat aktier i en så kallad accelererad bookbuilding-process och teckningskursen blev 18 kronor per aktie. Vidare föreslår fastighetsutvecklingsföretaget Tobin Properties en nyemisssion på cirka 409 miljoner till kurs 5 kronor och med företrädesrätt för bolagets stamaktieägare. DBP vill ta in 10,5 miljoner i en företrädesemission av units och med teckningskurs 6 kronor.

Catellas vd Knut Pedersen har undersökt möjligheten att avyttra aktier i Catella men gick inte vidare med en försäljning, framgår av ett pressmeddelande på fredagsmorgonen. Priset som förväntades kunna erhållas för aktierna motsvarade inte förväntningarna.

Flera aktier handlas utan rätt till utdelning från och med fredagen, bland dem Axfood (7:00 kr), Castellum (3:05 kr), Hufvudstaden (3:70 kr) och Tieto (1:25 euro + 0:20 euro extra).

På makroagendan

* Frankrike: PMI (prel) mars kl 9.15